Tappade i slutet - avgörande match väntar J18
Publicerad: 2018-03-24
J18
J18 hade mer än en skridsko i slutspelet men tappade en 3-2-ledning i slutminuterna i returen i JSM-kvarten borta mot Linköping. Linköping vände och vann med 4-3 och nu väntar en tredje och avgörande match i Linköping i morgon söndag.

– Det känns surt. Men det bästa är att vi får en ny chans i morgon, säger Magnus Rahm, en av Rögletränarna.
Man kan förstå hans känslor. Röglejuniorerna var på väg mot en sensationell plats i SM-slutspelet i Nyköping nästa vecka. Man följde upp torsdagens dramatiska och häftiga seger på hemmais med att ha en 3-2-ledning i returen i Linköping med bara tio minuter kvar.
Då började Röglespelarna hamna i utvisningsbåset. Både för regelbrott och prodtester. Hemmalaget Linköping fick först ett 5 mot 3-läge som man inte fick utdelning på men med drygt fyra minuter kvar fick Linköping ett nytt 5 mot 3-läge. Och då kvitterade man.
– Utvisningarna står oss dyrt. Även om vi klarar av de flesta så sliter det hårt på vissa spelare. Där behöver vi vara mer disciplinerade, säger Magnus Rahm.

Rögle redde ut 4 mot 5 men med bara 55 sekunder kvar av matchen gjorde hemmalaget avgörande 4-3. Målet godkändes trots protester från Rögle.
– De var sex utespelare på isen under en lång stund i förspelet till målet. Det känns tungt, säger Magnus.

Annars svarade Rögle för en ny bra laginsats mot Linköping. Det var 1-1 efter första perioden (målskytt för Rögle Benjamin Magnusson, bilden).
Samme Magnusson gav Rögle ledningen i början av andra men hemmalaget kvitterade tre minuter senare. Kevin Wennström gav Rögle ledningen med 3-2 med bara tio minuter kvar av matchen.
Men Rögle lyckades inte hålla ledningen och får sikta in sig på en ny möjlighet i morgon söndag i Linköping.

– Vi gör jättemycket bra saker men sen är vi slarviga många gånger. Vi gör en helt okej match men kan bättre. Vi får deppa ett tag till sen ska vi ladda för revansch i morgon, avslutar Magnus.
Matchen i Stångebro ishall startar kl 12 i morgon söndag. Vinnaren går till SM-semifinal på långfredagen i Nyköping där alla SM-slutspelen avgörs.
– Spelar vi bara som vi kan och håller oss ifrån utvisningsbåset så vinner vi, avslutar Magnus.

Huvudpartners