Gameday: Kan Rögle fortsätta störa Frölunda?
Publicerad: 2020-10-22
Förra säsongen tog Rögle fyra raka segrar mot Frölunda. I kväll möts lagen i Catena Arena

INFÖR NEDSLÄPP

Rögle-Frölunda 19:00, Catena Arena, C More

Mötet:

Serieledande Frölunda besöker ikväll Ängelholm - för sin andra match i Skåne den här veckan. Göteborgarna besegrade i tisdags Malmö med 6-2 och leder SHL på 20 poäng. Rögle har två raka förluster i bagaget och är fyra poäng efter Frölunda.

Mellan lagen har Rögle fördel sett till det senaste året. Förra säsongen vann kvällens hemmalag samtliga fyra möten. Alla med uddamålet. De tre första slutade alla med 2-1-segrar för Rögle, som vann förra säsongens sista möte med 4-3.

Senaste nytt i Rögle:

Alla spelare förutom skadade Adam Tambellini (borta till landslagsuppehållet) är tillgängliga för spel. Hur Cam Abbott och hans tränarstab kommer formera laget återstår att se. Laget släpps cirka timmen innan nedsläpp. På onsdagens träning såg Erik Andersson ut att gå som extraforward, och Adam Edström intill Brady Ferguson och Taylor Matson.

Notera att Craig Schira inte spelat sedan omgång 3.

Senaste nytt i Frölunda:

Joel Lundqvist toppar Frölundas poängliga med sex poäng så här långt. Tre av dem kom i matchen mot Malmö senast. Lundqvist förlängde nyligen sitt kontrakt med Frölunda ytterligare ett år.

Joel Lundqvist har, med sina två mål mot Malmö gjort totalt 232 mål i Frölunda. Han ligger nu bara fyra mål bakom göteborgarnas klubbrekord på 236 som Niklas Andersson har.

Frölunda saknade förra matchen Filip Johansson, Karl Henriksson och Joel Mustonen. Det gjorde att Theodor Niederbach gjorde sin SHL-debut och att Elmer Söderblom fick speltid. Även Theodor Lennström var tillbaka i spel.

Siffrorna:

Frölunda är skottglatt - de sköt hela 43 skott på mål mot Malmö senast och har skjutit totalt 294 hittills. Det är flest i SHL. Rögle har skjutit 248 skott på mål.

Rögle är däremot något effektivare än Frölunda. De grönvita har gjort 24 mål (9,68 i skottprocent) medan Frölunda nätat 25 gånger (8,50).

Men varken Rögle eller Frölunda släpper till särskilt mycket chanser; Rögle har släppt till 215 skott medan Frölunda har låtit sina målvakter jobba 204 gånger så här långt.

Powerplay-spelet är som vanligt viktigt, speciellt när det är två topplag som möts. Rögles procent sjönk under förra veckans två förluster, men ligger fortsatt på stabil nivå. Rögle gör mål på 26,67 procent av sina PP-lägen (5 i SHL). Frölundas dito är sämre, hittills ligger de på 15 procent (12 i SHL).

Rögles laguppställning:

Så tränade Rögle på onsdagen:

Forwards: Bengtsson-Ryfors-Höglander, Everberg-Sjögren-Zaar, Bristedt-Smith-Palola, Edström-Ferguson-Matson, Andersson

Backar: Gélinas-Seider, Jonsson-Hansson, Lesund-Ekeståhl, Johannesson-Schira

Målvakter: Rifalk-Gustafsson

Saknades: Tambellini, Bondesson (utlånad)

Peter Ekholm