Uddamålsförlust i tätt derby
Publicerad: 2018-10-04
SHL
Första derbyt för året blev en tät och målsnål historia i en fullsatt Lindab Arena. Rögle var det spelförande laget långa stunder men fick inte hål på gästernas defensiv som vann med 2-1, alla målen i första perioden.

Förväntningarna inför säsongens första derby var höga och det var lapp på luckan i Lindab Arena. Fullsatt!
Rögle stod för farten men möttes ofta av ett välorganiserat och samlat Malmöförsvar.
Två raka powerplay för hemmalaget gav ingen utdelning men mitt i perioden jublade publiken när Simon Ryfors gick runt köksvägen. Men pucken passerade aldrig mållinjen.
Väldigt snöpligt tog istället gästerna ledningen efter en spelvändning där Fredrik Händemark tryckte in en retur från nära håll. Men i periodens tredje powerplay fick hemmalaget utdelning. Ted Brithén skickade in pucken från kanten och via målvakten Alsenfelt letade den sig in i Malmö-målet och stora delar av publiken exploderade i ett glädjevrål.
En billig hemmautvisning på Danien Bertov gjorde att Malmö kunde återta ledningen innan paus.

Andra perioden slutade mållös men spelmässigt var det Rögles. 8-2 i skott i några riktigt bra chanser som Oscar Alsenfelt storspelade på.

I tredje jagade Rögle i första hand en kvitteringspuck. Mitt i tredje hettade matchen till rejält när Emil Sylvegård tacklade Ben Youds i ryggen som handlöst föll in i sargen. Målvakten Justin Pogge ilsknade till och gav sig på Sylvegård och det hela mynnade märkligt nog ut i en tvåminutare för respektive lag och 4 mot 4.
Rögle tog ut målvakten med drygt två minuter kvar men fick inte till någon kvittering.