Rögle skriver kontrakt med Daniel Widing
Publicerad: 2016-10-03

Med fyra anfallare långtidsskadade agerar Rögle. På måndagskvällen skrev Rögle kontrakt med rutinerade forwarden Daniel Widing, 34. Kontraktet gäller i oktober månad och Daniel är spelklar till helgens dubbelmöte mot Karlskrona.

- I Daniel Widing får vi en rutinerad spelare som varit med länge och som kan tillföra vårt lag både spets i offensiven och rutin i spelet och i båset. Daniel var ledig och jag tycker det är en perfekt lösning för oss med tanke på hur det ser ut hos oss, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Rögle har i dagsläget fem spelare som är borta en längre tid, en försvarare och fyra anfallare.

Dessutom har avstängningar på ytterligare två offensiva spelare tunnat ut anfallsbesättningen i SHL-truppen rejält.

På måndagen blev det klart att Rögle använder sig av möjligheten att teckna ett korttidskontrakt med en spelare som ersättning för en skadad spelare.

Det är rutinerade anfallaren Daniel Widing som skrivit på för Rögle.

- Jag har av olika anledningar väntat med att skriva kontrakt den här säsongen. Vi fick vårt första barn (en dotter) för två månader sedan. Nu är allt i ordning och jag kan fokusera på hockey igen. När ”Masken” hörde av sig tvekade jag inte, det här är en jättebra lösning för mig. Jag har tränat med ett lag i Stockholm under tiden och känner mig i bra form, säger Daniel Widing.

Daniel och ”Masken” känner varandra väl sen en lång tid tillbaka:

- Det var ”Masken” som lyfte upp mig i Leksands A-lag när han var sportchef. Jag spelade faktiskt min första match i Elitserien i samma kedja som han och Stefan Hellkvist. ”Masken” hjälpte mig mycket i början och det känns kul att kunna hjälpa tillbaka nu. Det var inget snack när han ringde och frågade, säger Daniel.

Daniel har en lång elitkarriär bakom sig. Han har gjort mer än 15 säsonger i högsta serien i Sverige, Finland, Schweiz och nu senast i Tyskland. En intensiv, stark forward med ett bra skott.

- Jag brukar säga att jag avslutar hellre själv än passar, säger han och skrattar.

Han landar i Ängelholm i kväll och tränar med laget på tisdag förmiddag.

- Jag ser fram emot att få spela med Rögle. Jag såg derbyt mot Malmö i lördags, vilken match! Det är ett ungt och intressant lag Rögle har. Jag känner en hel del spelare i laget sen tidigare.

Daniel har bland annat spelat i SHL för Leksand, Brynäs, Djurgården och Skellefteå. De två senaste säsongerna har han varit i final med Skellefteå respektive Wolfsburg i tyska DEL nu senast i våras.

- Det kittlar att få komma ner och dra på sig utrustningen. Jag ser fram emot att spela i Lindab Arena igen, jag har varit framgångsrik där förut, det är en arena jag trivs i, säger han.

Rögle spelar två matcher den här veckan, båda mot Karlskrona. Borta på fredag och retur i Lindab Arena lördag kväll.

- Daniel har rutin i massor och är fortfarande en mycket bra spelare. Han gjorde 16 mål i tyska ligan i fjol och 31 poäng, säger ”Masken” Carlsson.