Spaningar inför kvartsfinal 3:7
Publicerad: 2021-04-13
Rögle har 2-0 i matcher mot Frölunda inför match 3 av SM-kvartsfinalen.

Rögle åker under eftermiddagen till Göteborg för det tredje mötet med Frölunda. 4-0 och 5-2 slutade matcherna i Ängelholm, när du bortaplan väntar tisdag och onsdag. Rögle värmde hemma i Ängelholm under tisdagsförmiddagen innan de satte sig på bussen för att åka de cirka två timmarna norrut.

– Vi förväntar oss att möta ett desperat lag så vi måste komma med samma fokus och göra samma saker även om det är bortaplan, säger coach Cam Abbott.

Rögle gjort två bra matcher så här långt och hållit Frölunda till ett begränsat antal heta målchanser. När de väl kommit har Christoffer Rifalk agerat stabilt mellan stolparna.

– Vi har hållit oss till sättet vi vill spela på och det har gjort att vi inte har behövt spela så mycket i egen zon. Det måste vi fortsätta med, säger Abbott.

HÄR ÄR TRE SPANINGAR INFÖR MATCH 3

VIKTEN AV ÖDMJUKHET

Rögle hade inte kunnat få en bättre start på sitt första slutspel på 27 år. 2-0 i matcher ger en trygghet … men det är först till fyra som gäller. Att leda med 2-0 betyder ingenting när pucken släpps i match 3.

– Det finns ingen anledning att ändra vårt sätt att spela. Vi har hittat ett vinnande koncept och spelar osjälviskt. Vi litar på vårt spel över 60 minuter, säger lagkapten Mattias Sjägren.

RÖGLES BREDA MÅLSKYTTE

Rögles hittills nio gjorda mål har gjorts av totalt åtta spelare. Adam Tambellini är den ende som gjort två: Taylor Matson, Simon Ryfors, Anton Bengtsson, Daniel Zaar, Niklas Hansson, Eric Gelinas och Erlend Lesund är de andra som gjort mål. Att flera spelare klivit fram är naturligtvis en styrka, speciellt när matcherna är jämna som de brukar kunna bli i ett slutspel.

FRÖLUNDA INTE NÖJDA

Frölunda har spelat fem matcher sedan förra måndagen. Nu väntar ytterligare två på lika många dagar, och det måste bli seger i minst en av dem om säsongen inte ska ta slut efter onsdagens match. Göteborgarna är inte nöjda med sina insatser i Ängelholm och i går sa forwarden Max Friberg så här till klubbens hemsida:

– Vi har inte presterat som vi skall och jagar vår topp. Rögle har mött ett 75-procentigt Frölunda hittills. I Scandinavium ställs de mot ett 100-procentigt. Vi måste få upp energin lite till, de har varit lite hetare.

Räkna med att Frölunda vill göra säsongens bästa insats i kvällens match.

GRÖNT & VITT GAMEDAY

Peter Ekholm