Stor arbetsinsats igen av hjälpgumman Sandin
Publicerad: 2018-12-01
Han har tagit kliv uppåt spelmässigt den här säsongen och tagit för sig mer för varje match. Ofta byter han position i laget från center till ytterforward men det är inget som stör Linus Sandin som gör sin andra säsong i Rögle.

Han värvades till Rögle inför förra säsongen från allsvenska Almtuna. Första säsongen var han lite ovan vid SHL-spel men denna säsong har det hänt saker med Linus Sandins spel. Han är mer delaktig i spelet och detta trots att han har flyttats från center till ytterforward då och då vilket kanske inte har gett honom så stor trygghet. Fast "hjälpgumman" Sandin har inga problem att byta position från match till match.
– Absolut inte utan det är kul att spela på båda positioner. Visst är det skillnad på att spela center eller "vinge" men jag är van. Det gäller att tänka lite annorlunda bara, förklarar Linus Sandin och svarar samtidigt svävande på vilken position han egentligen gillar bäst att spela på:
– Jag spelar helst där jag får spela mycket om jag säger så. Det är bara att gå in och göra jobbet.

Matchen mot serieledande Luleå slutade med förlust för Rögle efter straffläggning. Alldeles oförtjänt hade det nog inte varit om Rögle hade avgjort matchen under ordinarie speltid. Man hade ett spelövertag och var det bättre laget.
– Visst känns det surt att vi inte fick med oss fler poäng från den här matchen eftersom jag tycker att vi gör en bra match. Vi hade återigen mycket powerplay som vi tyvärr fortfarande får för dålig utdelning på. Fast även i fem mot fem hade vi svårt att skapa riktigt heta chanser. Tyvärr hamnar vi för mycket på utsida, vänder om nere i hörnet och spelar sen pucken bakåt till backen, säger han och fortsätter:
– Vi måste in framför mål där det gör lite ont. Vår trafik framför motståndarnas kasse måste vara bättre om vi ska kunna göra fler mål.

Just det där med att sticka in näsan där det gör lite ont var något som Linus Sandin faktiskt gjorde med drygt fem minuter kvar av tredje perioden. När Rögles kvittering (2-2) till slut kom var det Sandin som stod parkerad framför Luleås mål.
– Det var (Daniel) Zaar som lade över pucken längs blålinjen till Kodie (Curran). Målvakten räddade hans skott men han släppte retur rakt ut där jag stod. Dock tror jag aldrig att pucken träffade mig utan den tog på en Luleåspelare och in i mål. Fast jag var ju med och störde och bidrog till målet, säger Sandin.
Målet gavs först till Linus Sandin men efter matchen ändrades målskytten till Kodie Curran.

Efter en ganska intensiv period med mycket matcher på senare tid får nu Rögle några dagars extra vila innan nästa match som är säsongens andra Skånederby nere i Malmö. Ännu har han inte hunnit tänka på den matchen så mycket men ser så klart fram emot den.
– Förhoppningsvis kommer det mycket folk och många Röglefans. Det är ju alltid lite speciella matcher och vi har ju också revansch att utkräva på dem sen förlusten hemma i början av säsongen. Det ska så klart bli jättekul på torsdag, avslutar nyttige "hjälpgumman" Linus Sandin.

Patric Andersson