Utvisningarna blev Rögles fall
Publicerad: 2019-03-12
Match
Rögle föll i derbyt på bortais med 0-3 där en rad utvisningar i andra perioden blev avgörande. Rögle tappade därmed möjligheten att gå direkt till kvartsfinal.

Säsongens fjärde derby hade mycket i potten, förutom prestigen så skulle vinnande lag ha en chans att nå topp 6 och därmed gå direkt till kvartsfinal.
Rögle fick en mardrömsstart när man redan efter en dryg minut bjöds på en gratischans mitt i Rögles zon och Röglemålvakten Justin Pogge var chanslös på avslutet mitt i skottsektorn.
Rögle ruskade av sig kallduschen och tog över taktpinnen. Man skapade flest chanser i perioden. Man fick bland annat ett mål underkänt för hög klubba, Lucas Elvenes missade öppet mål och Kodie Curran sköt i ribban från nära håll.

Rögle startade bra även i andra - men drog sen på sig en rad utvisningar och tappade initiativet. Fyra raka boxplay och Malmö utnyttjade det genom att göra 2-0. Anfallaren Matt Carey fick matchstraff för en våldsam tackling och totalt i perioden hade Rögle fem numerära underlägen samt Careys fem minuters utvisning. Trots 21-5 i skott till hemmalaget blev det bara ett mål i perioden.

I tredje höll sig Rögle på isen och jagade en reducering men kom inte in framför mål. Med knappt sju minuter kvar gjorde hemmalaget 3-0.
Rögle avslutar grundserien hemma på torsdag mot Skellefteå och då handlar det om att försöka nå en åttonde plats och få hemmaplansfördel i åttondelsfinalerna som inleds på lördag.