Cam redo dra igång säsongen efter påskhelgen
Publicerad: 2018-03-29
Intervju
Batterierna är laddade, en påskhelg med familjen väntar runt knuten. Sen är Rögletränaren Cam Abbott redo att dra igång nästa säsong på allvar. På onsdag samlar han spelarna för det första försäsongspasset.

– Vi kommer att fortsatta på den inslagna vägen. Det handlar om att komma till träningen och vara redo att ge allt varje dag. Att utmana och pressa sig själv och varandra som vi aldrig gjort tidigare, säger Cam Abbott.

Det är drygt två veckor sedan säsongens sista match spelades. De första dagarna efter avslutningsmatchen mot Luleå i Lindab Arena ägnades åt individuella möten med spelarna. Därefter fick spelarna tre veckor ledigt – på onsdag den 4 april är det incheckning för att dra igång barmarksträningen.
– Det är en mindre grupp som samlas då men den kommer att växa efterhand. Det är alltid förändringar efter en säsong, säger Cam.

Ledarstaben har analyserat den gångna säsongen och planerat kommande. Men även hunnit med att vara lite lediga. Extra välkommet för Cam som sen han tog över Rögle i november har pendlat till familjen (fru och två söner) som bott kvar i Växjö:
– Det har varit lite slitsamt men det fungerar. Det har varit skönt att hinna umgås en del tid med familjen den senaste tiden.

Under ledigheten har Cam även hunnit med att reflektera över allt som hänt under sin första tid som SHL-coach. Han tog över Rögle som SHL-jumbo men efter en stark spurt så klarades kontraktet med god marginal ner till kvalstrecket.
– Jag och Chris hade en stark tro till att vi skulle klara av att vända på det. Det fanns förutsättningar för bättre resultat med många talangfulla spelare. Så det känns bra att vi lyckades och inte spelar kval just nu.
– Samtidigt så smärtar det lite att vi inte tog oss till play in. Det var vår målsättning och vi trodde på att vi skulle kunna ta oss hela vägen in bland topp 10. OM vi nått play off så hade vi varit ett tufft lag att möta men vi nådde inte dit. Fördelen är att det lämnar oss hungriga inför nästa säsong. Jag ser en hel del på slutspelet och blir upprymd och förväntansfull.

Försäsongsträningens upplägg är i stora drag klart. Fystränare Erik Olsson är ansvarig som vanligt och har fått en del input från tränarstaben.
– Alla som kommer tillbaka förstår att förväntningarna har förändrats och hur hårt vi vill att vi ska utmana varandra för att bli bättre varje dag. Vi ska vara smarta, det handlar inte om att träna 4-5 timmar om dagen men när vi tränar så ska alla ge 100 procent.
– Vår säsong slutade tidigare än andras och de extra veckorna ska vi utnyttja. Vi har en bra chans att jobba mer individuellt och komma i absolut bästa form.

För första gången kan Rögle erbjuda is året runt. Medan kylaggregaten stängdes av i Lindab Arena på skärtorsdagen så kommer det att vara is i Akademihallen hela sommaren.
– Åter igen, vi ska vara smarta. Det är en fantastisk möjlighet att kunna vara på is under off season men vi vill också att killarna ska längta efter att få dra på sig utrustningen när hösten närmar sig. Isen ger möjlighet till individuell utveckling samt en del kondition.

Cam Abbott har även använt den senaste tiden till att fundera på sin egen person:
– Jobbet i Rögle var en stor utmaning som jag med glädje tog och inte ångrar. Precis som jag var som spelare så försöker jag bli bättre varje dag. Jag har reflekterat en hel del från alla de individuella samtal jag haft med spelarna och deras feedback och vill utvecklas och bli ännu bättre för laget.