Femetta för Rögle när man tog sjätte raka
Publicerad: 2020-02-20
Efter match
En stark förstaperiod lade grunden till Rögles sjätte raka trepoängare i SHL. Man slog Växjö inför drygt 5 000 åskådare med 5-1 på torsdagskvällen och gick upp på 78 poäng vilket är det bästa klubben plockat i högsta serien.

Det blev en fartfylld inledning av torsdagskvällens match i Catena Arena - och det var hemmalaget som satte tonen. Rögle spelade aggressivt och lät inte gästerna få någon tid med pucken. Erik Andersson gav Rögle ledningen efter 5:33 när han resolut smällde upp pucken i nättaket från nära håll. SHL:s hetaste målskytt för tillfället, Rögles Dominik Bokk gjorde 2-0 på ett vinkelskott efter drygt tolv minuters spel, hans tionde mål på 13 matcher. Det var bud på fler hemmamål, Simon Ryfors träffade stolpen och Viktor Fasth hade det svettigt mellan stolparna i Växjös mål.
I andra mattades Rögles offensiv av, mycket tack vare tre hemmautvisningar vilket gjorde att gästerna kunde komma in i matchen. Rögles boxplay-enhet jobbade dock bra och hjälpte Roman Will i hemmamålet som inte släppte några puckar förbi sig i numerärt underläge. Däremot kom det en Växjö-reducering på enc spelvändning där hemmalaget släppte till ett friläge och då var Will chanslös.

Det var 2-1 in i tredje där det inledningsvis var ställningskrig. Rögle fick powerplay mitt i perioden och Dennis Everberg tog emot oerhört mycket stryk framför motståndarmålet men stod kvar och styrde in 3-1. Med sex minuter kvar gjorde Anton Bengtsson 4-1 på ett distinkt skott och matchen var avgjord. Éric Gélinas gjorde 5-1 i powerplay med 40 sekunder kvar, assist bland annat Kodie Curran som noterades för tre assist den här kvällen.

Rögle beger sig till Skellefteå på lördag för en kvällsmatch. Nästa hemmamatch är mot Örebro på tisdag i nästa vecka.