Brithén tillbaka när Rögle tog efterlängtad seger
Publicerad: 2019-03-07
Efter match
Efter fem matchers skadefrånvaro var Rögles viktige center Ted Brithén återigen tillbaka i Rögles laguppställning då Djurgården gästade Lindab Arena. Med ett mål och två assist bidrog han starkt till att Rögle hittade tillbaka till vinnarspåret igen.

Under de fem matcher Rögle har saknat Ted Brithén har laget bara tagit en seger.
På torsdagskvällen vann Rögle igen efter en tyngre period med få inspelade poäng och att Brithén var starkt bidragande till det är ingen vild gissning.
– Det kändes helt okej att spela i dag även om jag känner att jag har en bit kvar rent fysiskt. Tycker vi ligger rätt i banan hela tiden och det kändes stabilt, menar Brithén och fortsätter om sin egen insats:
– Visst var det kul att få bidra med mål och assist men i dag tycker jag framförallt att vi står för riktigt stark laginsats. Massor av täckta skott och bra positionsspel. Djurgården hade sina lägen men jag tycker ändå att det kändes lugnt. Vi kunde också gjort fler mål och avgjort tidigare.

Två andra spelare som verkade få ett tydligt lyft av Ted Brithéns återkomst var de båda kedjekamraterna Daniel Zaar och Leon Bristedt.
Trion var återförenad och det syntes inte alls att det var ett tag sen nu som de spelade tillsammans.
– Vi har en bra kemi och ett starkt självförtroende tillsammans sedan tidigare. Det är tydligt att vi vet var vi har varandra ute på isen och den känslan fanns där i kväll också. Så klart underlättade det ordentligt att vi fick göra mål i vårt första byte i matchen och kunde rida vidare på det, förklarar en nöjd Ted Brithén.

Med tre omgångar kvar att spela har Rögle nu sju poängs marginal ner till Linköping som ligger på plats 11 just utanför Play In.
På lördag åker laget upp till Gävle för att möta Brynäs som också är inblandade i striden om de fyra platserna till Play In.
Senast Rögle mötte Brynäs borta övetygade laget stort och gjorde en av säsongens bästa bortamatcher.
– Nu ska vi åka upp dit och göra en bra match och gärna lika bra som senast. Jag och hela laget vill skriva historia för klubben och vi ser fram emot de tre sista omgångarna, avslutar en glad Ted Brithén efter sin lyckade comeback.

Patric Andersson