Zaar avgjorde i overtime
Publicerad: 2019-10-10
Efter match
Matchen mellan Rögle och Rögle var 28 sekunder från att gå till ett straffavgörande. Strax före det uppstod ett läge två mot en för Rögle och Daniel Zaar kunda sätta 2-1 till Rögle och bärga två nya poäng.

Det blev en målsnål tillställning då Rögle tog emot Djurgården i Catena Arena under torsdagskvällen. Efter drygt fem minuters spel gjorde Rögle matchens första mål. En ledning som stod sig till början av tredje perioden då gästerna kvitterade till 1-1. Fler mål föll inte under den ordinarie speltiden och matchen gick till förlängning. Med knappa halvminuten kvar av overitme kunde Daniel Zaar ge Rögle bonuspoängen och två poäng.
– Drt var ingen jättebra match i kväll tycker jag. Mycket kamp och många studspuckar. Tycker vi kommer ut bra i första som är en jämn period. I andra rycker vi upp oss och borde nog ha satt dit någon puck där. Sen i tredje är det ganska jämnt men med lite flyt kunde vi ha avgjort under ordinarie tid, förklarar Daniel Zaar och fortsätter angående avgörandet:
– Jag och Kodie (Curran) kommer två mot en och jag vet att han är skicklig att hitta passningar. Jag försökte bara att hitta en öppen yta och fick tom kasse att lägga in pucken i.

Sedan Ted Brithéns skada har Anton Bengtsson (med vissa undantag) vikarierat som center mellan Dennis Everberg och Daniel Zaar. Kedjan fungerar trots det väldigt bra men visst saknas en kreativ Brithén emellanåt.
– Anton har gjort det rikitgt bra så här långt men vi saknar ju Ted också. Med honom tillbaka blir vi ännu bättre men hans återkomst får ta den tid det tar, säger Zaar och kommer tillbaka till kvällens match:
– Tycker vår kedja fungerade helt okej i kväll men det var en tuff match. Djurgården är ett svårt och tufft lag att möta. Tycker att de påminner om oss en hel del. Anledningen till att vi ändå lyckas vinna i kväll samt även till vår fina säsongsinledning är att vi har tydliga roller så här långt. Alla har köpt sin uppgift och jobbar riktigt hårt för laget, avslutar matchvinnaren Daniel Zaar och ser fram emot fortsättningen av SHL.

Patric Andersson