Lucas och Nils i JVM-truppen
Publicerad: 2018-12-05
Nyhet
Vid lunchtid på onsdagen presenterades den svenska bruttotruppen till junior-VM i Vancouver 26 december-5 januari. Med i truppen finns de båda Rögleanfallarna Lucas Elvenes och Nils Höglander.

– Det är jätteroligt att få det här beskedet och få chansen igen, säger Lucas efter att truppen presenterats.
Nils håller med:
– Riktigt kul! Jag trodde ärligt talat inte på den här utvecklingen för min del redan den här hösten. Då tänker jag både på hur mycket jag fått spela i SHL och även komma med till JVM, säger han.

Truppen som förbundskapten Tomas Montén presenterade på onsdagen är en bruttotrupp och kommer att bantas med två forwards innan JVM-premiären.
Lucas Elvenes var en av de spelarna som valdes bort inför förra JVM-turneringen. Nu är han ett år äldre och hoppas på en större roll:
– Det var såklart inte roligt då att behöva åka hem. Nu vill jag ta en större roll i laget, både på och utanför isen, säger han.
– Att få spela ett JVM i Kanada är stort, det är en hockeytokig stad, fortsätter han.
Om sin egen form just nu säger han:
– Det har väl gått lite knackigt i de två senaste matcherna men nu känns det som jag är på uppgång igen. Ser fram emot derbyt i morgon, säger han.

Lucas får alltså sällskap av kedjekamraten i Rögle, den ett år yngre Höglander som faktiskt fyller 18 den 20 december.
– Det ska bli riktigt kul. Jag är nöjd med min höst i Rögle och även hur jag presterat i juniorlandslaget. Kanske borde jag gjort mer poäng i Rögle men det känns som jag utvecklats som spelare, säger Nils.
Noterbart är att i JVM-truppen finns ytterligare två spelare med Rögleanknytning. Toronto Maple Leafs backar Rasmus Sandfin, som inledde säsongen i Rögle, och Timothy Liljegren, med ett förflutet i Rögle, är också uttagna.
Det svenska JVM-landslaget samlas den 12 december och åker då över till ett förberedande läger i Kelowna, Kanada, och spelar då bland annat två landskamper mot Ryssland och Danmark.
JVM inleds för svensk del mot Finland den 26 december.