Sebastian Collberg klar för Rögle
Publicerad: 2016-05-16

En av landets största talanger på senare år, Sebastian Collberg, 22, väljer Rögle BK för att fortsätta sin karriär. Efter två år i Nordamerika återvänder den förre JVM-stjärnan Collberg till Sverige och har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle.

- Vi är jätteglada över att få hit Sebastian Collberg. Han är en av Sveriges mest talangfulla spelare i sin åldersgrupp och har en stor potential, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson om sin nye anfallare.

Ytterforwarden Collberg är Rögles andra nyförvärv inför kommande säsong. Sebastian kommer närmast från spel i New York Islanders farmarlag Bridgeport Sound Tigers där han spelat de två senaste säsongerna.

- Jag ser fram emot att komma hem till Sverige och spela för Rögle. Jag har följt klubben på distans och jag gillar hur man jobbar. Rögle har nåt bra på gång, säger Sebastian Collberg.

Sebastian kommer ursprungligen från Mariestad där han började spela ishockey. När han var 16 år flyttade han till Frölunda för att gå på hockeygymnasiet.

- Jag var sammanlagt fyra år i Frölunda, de två första i juniororganisationen och de två sista i A-laget.

Sebastian var en av landets allra största talanger som junior och var bofast i de svenska juniorlandslagen. Bland annat spelade han tre raka J20-VM och har vunnit ett guld och två silver. På 19 JVM-matcher har han svarat för 19 poäng och på 81 juniorlandskamper 96 poäng varav 43 mål.

Han beskrivs som en bra skridskoåkare med ett riktigt bra skott och spelsinne.

- I USA har jag utvecklat andra sidor, som det fysiska spelet och spelet längs sargerna. Jag tycker svensk hockey har utvecklats de senaste säsongerna och ser fram emot att spela här igen, jag brukar inte ha problem att anpassa mig, säger han.

Sebastian har spelat i Lindab Arena förut, både i Frölundas dress och med juniorlandslaget i en träningsmatch mot USA inför JVM.

- Det har alltid varit bra stämning och tryck, det är en intim och tät arena. Det gillar jag, det ska bli kul att vara hemmaspelare.

Sebastian har de två senaste säsongerna spelat i AHL.

- Jag har haft två tuffa säsonger i USA med lite istid, det ska jag inte sticka under stol med. Samtidigt har jag lärt mig mycket.

Han känner en hel del spelare i dagens Rögle från sina år i juniorlandslaget.

- Jag har spelat med Oscar Dansk, Ludvig Rensfeldt, Sebastian Wännström och Patrick Cehlin i juniorlandslaget och sett deras utveckling sen de kom till Rögle. Cehlin spelar VM nu efter ett år i Rögle, jag hoppas på samma utveckling, säger Sebastian.

Kontraktet med Rögle är på två år och redan i veckan kommer Sebastian att komma ner till Ängelholm och bekanta sig med sina nya lagkamrater och föreningen.

Sportchef Carlsson har stora förhoppningar på det senaste nyförvärvet:

- Sebastian har alltid varit en sniper, en målskytt av rang. Han kanske har haft problem att få ut sin potential på seniornivå men det ska vi försöka få fram igen. Det gäller att få rätt roll också för att lyckas. Titta på Patrick Cehlin och Jack Connolly som blommat ut hos oss, menar ”Masken”.