Serieledarens powerplay sänkte J20
Publicerad: 2019-01-27
J20
Rögle J20 fick se sin segersvit på tre matcher spräckas på söndagen borta mot serieledande Skellefteå. Ett högeffektivt powerplay från hemmalagets sida la grunden till segern där man gjorde tre mål i 5-3-segern.

– I spelet 5 mot 5 är vi ganska jämna men deras powerplay var bra. Skellefteå är det skickligaste laget vi mött, de är duktiga på att flytta pucken mellan lagdelarna och när viu slarvade så tog de chansen direkt, säger J20-tränaren Jonas Elofsson och fortsätter:
– Jag vill berömma hela laget, killarna visar bra moral och ger aldrig upp. Vi var i underläge 1-5 men kom tillbaka och gjorde match av det, det är en bra egenskap.

Rögle öppnade riktigt stark i de första bytena, man hade ett stolpskott i andra bytet och ett bra läge till innan hemmalaget fick sitt första powerplay och tog ledningen. 2-0 kom efter drygt elva minuter sedan Rögle tappat puck och 3-0 gjordes i spel fem mot fyra innan 16 minuter var spelade.
Michal Mrazik (bilden) reducerade i andra men hemmalaget svarade med två snabba mål innan halva andra var spelad.
Mrazik och Balint Horvath såg dock till att hemmalagets ledning krympt till bara två mål innan andra periodpausen.
– Vi började spela enklare och rakare och tack vare målen så blev det match i tredje. Vi skapade mycket lägen i tredje, hade 15-3 i skott, men fick inte in några fler puckar. Tyvärr, berättar Jonas.

Rögle åker nu hem till Skåne och får ladda om för två hemmamatcher kommande fredag-lördag.
– Det ser vi fram emot, vi vann ju de två senaste matcherna hemma. Jag vill också passa på att tacka Rögle som gett oss de bästa förutsättningarna den här helgen vad gäller resor och boende, säger Jonas.