J20 tappade i sista perioden
Publicerad: 2019-03-20
J20
Rögle J20 föll i första åttondelsfinalen i SM-slutspelet hemma mot Örebro.Laget ledde rättvist med 1-0 efter två spelade perioder men tappade i tredje och föll med 1-3. Nu måste man vinna returen i Örebro på fredag.

– Jag tycker inte att det var en slump att vi leder efter andra perioden men tyvärr så har vi svårt att spela enkelt och rakt i 60 minuter och det straffade sig, säger tränare Jonas Elofsson med en suck.
– Det är bara halvtid och vi känner inte att vi är utslagna redan. Vi har en bra chans att vinna i Örebro och få till en tredje och avgörande match, fortsätter han.

Det blev en ganska hafsig första period med böljande spel som slutade mållös. I andra kom Rögle ut med bättre fart och tog bättre beslut och fick till längre anfall och tryck mot gästernas mål.
Med 30 sekunder kvar av perioden tog Rögle ledningen, Nils Höglander, som spelat i SHL hela säsongen, styrde in 1-0-pucken snyggt.
Rögle öppnade även tredje lovande men det var gästerna som lite turligt kvitterade på en styrning på volley som helt ställde utmärkte hemmamålvakten Calle Clang. Gästerna gjorde sen både 2-1 och 3-1 under de sista tio minuterna och skaffade sig en 1-0-ledning i matchserien.
– Vi höll oss inte till planen, vi skulle spela enkelt och hålla pucken inom laget men hade för bråttom och tog fel beslut.
Rögle åker nu till Örebro och returen på fredag, en match som måste vinnas för att få till en tredje och avgörande match på lördag.
En del av spelarna i kväll ska dessutom spela med J18 i morgon i deras åttondelsfinal i JSM hemma mot HV71.