Cam: "Vi har några tuffa beslut att ta"
Publicerad: 2019-01-09
Inför match
Det nya hockeyåret rivstartar i Lindab Arena med ett högintressant SHL-derby. Dagen före nedsläpp tränade Rögle i Akademihallen. Lucas Elvenes var tillbaka men backarna Craig Schira och Jakob Bondesson saknades. "Ni får se vår lineup vid matchdags", säger tränare Cam Abbott hemlighetsfullt.

En utsåld arena väntar i morgon kväll när Rögle och Malmö drabbar samman i säsongens tredje derby. Rögle kommer till matchen fyllt av självförtroende efter tre raka segrar. Tränare Cam Abbott kan se tillbaka på tre bra träningsdagar:
– En av våra bättre träningsveckor. Vi kommer till matchen med bra studs i benen, säger Cam efter onsdagens pass.

Det har varit gott om spelare på träningarna den senaste tiden. Med de båda senaste värvningarna, anfallarna Trevor Mingoia och Matt Carey, så består truppen av 16 forwards. 15 anfallare var med på onsdagens träning (Kevin Wennström utlånad till Västervik i två matcher) och konkurrensen är stenhård.
– Vi coacher har några tuffa beslut att ta när vi ska ta ut laget. Vi får se hur vi gör, säger Cam.
På backsidan finns åtta försvarare plus långtidsskadade Ben Youds i truppen. På onsdagens träning saknades lagkapten Craig Schira och Jakob Bondesson (Isac Johnsson och Martin Vitalos var med från J20). Craig och Jakobs medverkan i derbyt bestäms först matchdagen:
– Vi tar beslut under matchdagen.

Cam Abbott kan se tillbaka på en bra avslutning av det förra året och en lika bra start när hans lag dominerade stort och slog Brynäs borta med 4-1 i lördags.
– Vi försöker att inte titta så mycket bakåt utan hela tiden på det vi kan påverka vilket är nästa match. Men självklart tar vi med oss en del positiva saker, säger Cam.
Vad har varit bra?
– Mot Brynäs var det fyra enheter som jobbade hårt och hela tiden var på rätt sida om pucken. Vi var aggressiva i neutral zon. Till exempel.

Årets första hemmamatch är mot en mnotståndare Rögle hittills inte besegrat.
– Det bör inte vara några problem med inställning och energi till matchen, inramningen kommer att vara grym. Det viktigast är att vi är i balans och håller oss på rätt nivå vad gäller intensitet, säger Cam och fortsätter:
– Vi har kikat lite på motståndaren som vi brukar göra men det viktigaste är att vi har klart för oss vad vi vill göra och gör det bra så att de får reagera på oss.

Så här är läget i truppen vad gäller tillgängliga spelare till matchen:
Målvakter: Ville Kolppanen/Justin Pogge.
Backar: Kodie Curran, Daniel Bertov, Samuel Jonsson, Jonas Ahnelöv, Jesper Williamsson, Alen Bibic.
Forwards: Leon Bristedt, Daniel Zaar, Ted Brithén, Matt Carey, Daniel Widing, Taylor Matson, Mattias Sjögren, Trevor Mingoia, Lucas Elvenes, Nils Höglander, Erik Andersson, Olle Liss, Simon Ryfors, Christopher Bengtsson, Linus Sandin.
Frågetecken: Craig Schira och Jakob Bondesson (tränade inte på is onsdagen).
Ej tillgängliga: Ben Youds (skadad) och Kevin Wennström (utlånad till Västervik).