Cam: "Jag gillar tävlingsandan i gruppen"
Publicerad: 2018-08-11
A-lag
Första riktiga träningsveckan på is är över. Huvudtränare Cam Abbott är mycket nöjd med lagets insats. "Jag gillar verkligen tävlingsandan i gruppen".

I måndags hade A-laget sin officiella ispremiär och därefter har det varit full fart under den första riktiga träningsveckan på is. Det har varit intensiva dagar där fyspass, ispass, teori och en avslutande teambuilding har stått på schemat.
Farten har varit hög hela tiden och även om det slitit på spelarna så har ett leende hela tiden varit nära.
Coach Cam Abbott är mycket nöjd med försäsongens första isvecka:
– Killarna har verkligen gjort jobbet som vi hoppats på. Framförallt gillar jag tävlingsandan i gruppen. Hela tiden så tävlar killarna och pushar varandra. Men ändå finns det utrymme för att ha roligt och det är viktigt med den balansen, säger Cam Abbott.

En hel del av SHL-konkurrenterna har redan hunnit igång med träningsmatcherna - Cam och ledarstaben valde en matchfri vecka inledningsvis.
– Det finns olika sätt att se på det. Vi valde att träna första veckan, sätta grunderna och försöka bli bättre på allt varje dag.
Nästa vecka börjar träningsmatcherna också. Rögle åker till Köln för en träningsturnering där man spelar tre matcher på fyra dagar.
– Det ska bli spännande. Samtidigt så blir det en utmaning för oss ledare. Vi har många spelare och konkurrensen är stenhård, alla visar att de vill ha en plats. Och det kommer att bli några som inte får spela.
– Vi har sju matcher på försäsongen och för mig är det viktigt att vi gör rätt saker och skaffar oss goda vanor. Att vinna är en vana och den vanan vill jag se att vi skaffar direkt.

Under de inledande veckorna har en hel del tid och energi lagts på olika teambuildingaktiviteter. Spelarna har satts på olika former av test och prov, både fysiska och psykiska.
– Målet med de här dagarna är att få ihop gruppen, lära känna varandra och inte minst att vi kommunicerar med varandra. Det är jätteviktigt att vi har det med oss in i säsongen. Vi i staben har lagt ner mycket kraft och tid på de här övningarna och jag upplever att det uppskattats av killarna.
Finns det någon eller några av spelarna som han blivit överraskad av?
– Alla har imponerat, på många olika sätt. Det finns inga fripassagerare i den här gruppen, säger han. Efter fredagseftermiddagens teambuilding så har spelarna fått ledigt resten av helgen innan man checkar in på Lindab Arena på måndag - och en vecka med tre matcher mot Örebro, Langnau och Köln.