Rögles första förlust på svensk mark
Publicerad: 2016-09-08

Rögle åkte på sin första förlust på svensk mark under försäsongen när Malmö gästade Lindab Arena. Malmö vann försäsongsderbyt med 2-1 (0-1, 1-0, 1-0).

Ute var det en av sensommarens allra bästa kvällar, i Lindab Arena bjöds det på ett högintressant försäsongsderby mellan Rögle och Malmö. Matchen var även Rögles första framträdande på hemmaplan den här säsongen.

Matchen fick en rivstart. Redan efter nio sekunder gjorde Rögles målvakt Lars Volden en jätteräddning sedan två Malmöspelare kommit fria.

20 sekunder senare var Ludvig Rensfeldt nära att ge Rögle ledningen med en styrning som dock smet utanför bortre stolpen.

Malmö kopplade tidigt ett grepp om matchen, mycket hjälpta av att Rögle tappade puck i tid och otid och fick stanna kvar onödigt länge i egen zon och jaga puck.

Men mitt i perioden jämnade spelet ut sig och efter drygt tolv minuter tog Rögle ledningen. Bryan Lerg sköt hårt, smart och välplacerat och en skymd Cristopher Nihlstorp i Malmös mål såg aldrig pucken.

Tidigt i andra perioden kvitterade Malmö genom Andreas Thuresson i power play.

Det blev inte mer mål i den här perioden men Malmö hade ett par jättelägen som man inte utnyttjade.

I tredje perioden böljade spelet fram och tillbaka men inget av lagen lyckades skapa något riktigt farligt. Inte förrän det återstod fem minuter. Rögle misslyckades med att få ut pucken ur egen zon, Malmö tog tillbaka den och efter ett skott gick returen ut till backen Jens Olsson som fick öppet mål vilket han inte kunde missa.

Rögle lyckades inte i sin kvitteringsjakt utan fick inkassera försäsongens tredje förlust och den första på svensk mark.

En träningsmatch återstår, nästa fredag i Helsingborg mot Karlskrona. Sen är det SHL-premiär mot Växjö torsdagen den 22 september i Lindab Arena.