Stark kollektiv insats säkrade SM-biljetten
Publicerad: 2019-03-10
J20
Rögle J20 är klart för JSM-slutspelet. Detta efter att ha besegrat Västerås på bortaplan på söndagen med 2-1.

– Skönt, nu är ett av säsongens delmål uppfyllda. Jag tycker vi gör en stabil kollektiv insats, jag är glad över att se hur uppoffrande vi spelar och verkligen sätter laget först, säger tränare Jonas Elofsson efter söndagens seger.
Röglejuniorerna studsade tillbaka direkt efter förlusten i Karlstad i lördags. Trots att man bara hade fem backar i startuppställningen så hängde man med i en intensiv match med mycket skridskoåkning och fysiskt spel.
– Ja, det var en rätt tuff match, det blev mycket åkning fram och tillbaka över isen. Jag tycker vi visar från start att vi ville spela hockey och var redo. Vi kanske gjorde det lite krångligt i första men från andra så satte vi press högre upp och fick fast Västerås i egen zon långa stunder, menar Jonas.

Hemmalaget tog ledningen tidigt i första, i andra kvitterade Jakob Bondesson och segermålet, 2-1 gjorde Balint Horvath (bilden) med knappa fem minuter kvar. Rögles box play dödade tre utvisningar i tredje perioden och Calle Clang gjorde en stark insats i Rögles mål, han stoppade 35 av 36 skott.
– Balints segermål var riktigt snyggt. Annars vill jag hylla laget, det var kollektivet som vann matchen, säger Jonas.
En match återstår i serien, mot Malmö hemma på lördag. Sen väntar slutspel, de åtta bästa lagen i topp 10-serien väljer sina motståndare i åttondelsfinalerna och Rögle får vänta tills dess för att veta vem man kommer att möta i bäst av tre-serien.