Oscar Dansk kvar i Rögle ett år till
Publicerad: 2016-03-24

Oscar Dansk fortsätter i Rögle. På torsdagen blev det klart att Rögle BK lånar målvakten av hans NHL-klubb Columbus Blue Jackets en säsong till. Därmed är Rögles målvaktsbesättning för 2016/17 komplett.

- Det känns riktigt bra att det är klart. Jag trivs som tusan i Rögle och känner att jag utvecklats i rätt riktning den här säsongen och jag ser redan fram emot nästa säsong, säger Oscar Dansk.

Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson är mycket nöjd med att så snabbt efter säsongsslutet ha säkrat upp Oscar Dansk för en säsong till i Rögletröjan:

- Oscar är en mycket lovande målvakt som precis som hela laget utvecklats bra under den gångna säsongen. Tillsammans med Lars Volden kommer han nu att fortsätta att bilda ett ungt målvaktspar med stor potential, säger ”Masken”.

22-årige Oscar Dansk svarade för en mycket stark debutsäsong i SHL i Rögledressen. Han spelade i 36 av 52 matcher och var en stark bidragande orsak till att laget slutade på en elfte plats i tabellen och klarade nytt SHL-kontrakt.

Oscar är en riktig tävlingsmålvakt med starkt psyke och bra teknik och blev snabbt en av Röglefansens stora favoriter efter att ha hållit nollan redan i första SHL-matchen hemma i Lindab Arena.

- Vi gjorde en bra säsong. Vi har haft bra kämpaglöd, aldrig gett upp utan spelat i 60 minuter. Det är en skön grupp och kärnan av truppen är kvar. Det ska bli kul att vara med och utvecklas vidare, jag tror det kommer att bli riktigt bra, säger Oscar.

Oscar draftades av NHL-klubben Columbus Blue Jackets 2012. Förra sommaren lånade Columbus ut Oscar till Rögle och den utlåningen förlängs nu med ett år till.

- Rögle var mitt förstaval och jag är glad att det blir så. Jag trivs med tränarna och känner att det är en bra miljö för mig.

Oscars starka säsong har noterats av Tre Kronor-ledningen och han var aktuell för att göra debut i Tre Kronor i landskamperna mot Schweiz i bland annat Lindab Arena i Ängelholm fredag den 8 april men så blir det inte.

- På inrådan av mig och vår ortoped Lars Wahlström kom vi i Rögle överens om att inte skicka Oscar till landslagslägret eftersom vi vill att hans skada som stoppade honom från spel i slutet av säsongen ska få läka så han kan bygga upp sig för nästa säsong, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

- Jag hoppas få chansen senare.

Sportchef Carlsson vill gärna skicka en hälsning över Atlanten till Oscars NHL-klubb Columbus.

- Vi är tacksamma över att få detta förtroende av Columbus att få låna Oscar en säsong till. Det visar att Rögle är en bra miljö för talanger att utvecklas i, säger ”Masken”.

Rögles trupp 2016/17:

Målvakter: Lars Volden, Oscar Dansk (lån från Columbus Blue Jackets).

Backar: Dominik Granak, Kevin Marshall, Ludvig Claesson, Almen Bibic, Alen Bibic, Jesper Williamsson.

Forwards: Christopher Liljewall, Daniel Sylwander, Jack Connolly, Taylor Matson, Sebastian Wännström, Patrick Cehlin, Ludvig Rensfeldt, David Åslin, Viktor Lindgren, Filip Karlsson, Ludvig Elvenes.