"Jag tror vi har en lång och rolig vår framför oss"
Publicerad: 2021-02-20
Inför match
Olli Palola har sin bästa tid framför sig. Det är så han vill ha det – och det ser ut som han lyckas med sin plan även den här säsongen. ”Jag tror vi har en lång och rolig vår framför oss”, säger den rutinerade Rögleforwarden.

Finske forwarden Olli Palola signerade ett ettårskontrakt med Rögle i augusti, en dryg månad innan seriepremiären. 32-åringen kom till Rögle och SHL efter två år i kinesiska KHL-laget Kunlun Red Star och skulle addera rutin och offensiv produktion till truppen.

Olli själv är inte alls nöjd med sitt eget spel under första halvan av säsongen i Sverige men tycker själv att det går bättre och bättre. Efter sin comeback efter skadan, som höll honom borta från spel i sju matcher, har Olli svarat för sex poäng på fyra matcher (2+4). Totalt har han nu 22 poäng på 35 matcher fördelat på åtta mål och 14 assist.
– Jag känner mig bättre och bättre. Under första delen av säsongen åkte jag mest runt och letade efter mitt spel. Nu har jag hittat rätt, fått självförtroende och producerat. Tidigare åkte jag runt och funderade på vad jag skulle göra, nu agerar jag, säger Olli.

Vid Rögles seger över Djurgården på Hovet i torsdags kväll var det Olli som satte avgörande 3-0-målet i tredje perioden. Ett riktigt klassmål där den finske forwarden var riktigt kylig när han i ett två-mot-ett-läge höll inne pucken tills både hemmaback och målvakt var ur spel innan han satte pucken högt precis under ribban.
– Ha ha, ja sådant vågar man göra när man känner sig i bra form. Taylor (Matson) gjorde det bra när han åkte in framför också. Men jag har mer självförtroende nu och det känns bra.

Forwarden har medvetet lagt upp säsongen för att vara som starkast och bäst under andra halvan av säsongen.
– När jag var yngre så gick det ofta sämre ju längre säsongen var. Så i flera år har jag nu tränat hårt och målmedvetet fram till nyår för att vara som bäst när allt avgörs.

Rögle har legat i toppskiktet av SHL-tabellen hela säsongen och med tio omgångar kvar toppar man serien. Ingen tillfällighet enligt Olli.
– Vi är ett bra lag med ett bra grundspel. När alla spelar enligt systemet så har vi en bra chans att vinna varje match. Det gick kanske lite knackigt ett tag men nu är vi som en maskin igen.

Olli har mer än ett dussin säsongers rutin med spel i högsta ligan i Finland, Ryssland och Sverige men han rankar årets Rögle som det bästa lag han spelat i:
– Jag har aldrig spelat i ett mer komplett och brett lag. Alla, precis alla, kan ta vilken roll som helst. Boxplay, powerplay. Det gör oss mindre sårbart och jag tror vi har en mycket intressant tid framför oss.

Kraven och förväntningarna på Rögle har ökat under säsongen och blev inte mindre när man först adderade Joey LaLeggia och därefter Ted Brithén till laget.
– Det är inga problem. Jag har själv höga förväntningar. Det viktiga är att vi är ödmjuka inför varje match.

Rögle spelar i eftermiddag borta mot Frölunda, ett lag som besegrat Rögle två gånger av tre i vinter:
– Det är ett bra lag som vi har respekt för. Men som jag sa innan, spelar vi vårt spel så har vi en bra chans, avslutar Olli.