J18 utslaget - föll med flaggan i topp
Publicerad: 2017-03-18
J18
Rögle tog ut målvakten för att få till en kvittering - men istället gjorde Linköping avgörande 5-3-målet. Därmed är Rögle utslaget i JSM-slutspelet efter två raka förluster.

– Jag tycker vi faller med flaggan i topp. Sett över två matcher så är vi definitivt värda att få en tredje och avgörande match. Men så här är det, bara att acceptera och gå vidare, säger Rögletränaren Fredrik Liljewall.
Rögles J18 har spelat två tuffa och jämna åttondelsfinaler mot Linköping - tyvärr har man inte riktigt räckt till utan förlorat båda. I torsdags hemma blev det en sur övertidsförlust och på lördagen 3-5 efter sista målet i tom bur och därmed respass från JSM.

Rögle fick klara sig utan fyra spelare som var upptagna av spel med J20:s avgörande match i Jönköping (förlust 5-6).
Men ändå svarade spelarna för en riktigt bra insats och pressade favoriten Linköping ända in på mållinjen.
– Vi skapade mycket men fick ingen utdelning och fick jaga hela tiden. De gjorde också psykologiskt viktiga mål precis när vi var på väg att komma ikapp, säger Fredrik.

Linköping hade 1-0 efter första, Markus Ruuskanen kvitterad ei andra men LHC gjorde 2-1 innan pausvilan och 3-1 drygt två minuter in på tredje. Ruuskanen reducerade för Rögle men bara 36 sekunder senare gjorde hemmalaget 4-2. Melwin Persson reducerade för Rögle med knappt två minuter kvar och Rögle tog ut målvakten i jakten på en kvitteringspuck. Men istället kunde hemmalaget avgöra med 5-3 i tom bur.
– Jag tycker alla killarna gjorde en mycket bra insats och jobbade verkligen hårt för att vinna. Tyvärr räckte vi inte riktigt till.

Röglejuniorerna kommer att träna vidare så länge det finns is.
– Just nu är det kanske jobbigt men med lite perspektiv så kan vi se tillbaka på en säsong med en bra positiv utveckling, både för spelare och laget. Och det är det viktiga, avslutar Fredrik.