Bertov bättrade på sin fina statistik
Publicerad: 2019-02-12
Efter match
Han har fått en ny backpartner lagom till omstarten men det hindrar inte Daniel Bertov från att fortsätta med samma stabila spel. Dessutom bättrades Daniel Bertovs fina plus/minus-statistik på ytterligare i segermatchen mot Örebro.

Han värvades inför säsongen från allsvenska Leksand och hade en lite strulig försäsong med skador och annat.
Fast ju längre säsongen har gått har Daniel Bertov visat upp ett allt mognare spel och är nu när grundserien är inne på sista fjärdedelen en av Rögles bästa backar.
Dessutom har han utvecklat en sida som han egentligen inte riktigt kan förklara hur det har gått till.
Med tolv omgångar kvar av SHL ligger Bertov på tredje plats i hela serien plus/minus-statistik då han har varit inne på isen vid 15 tillfällen fler vid gjorda mål framåt jämfört med vid insläppta mål.
– Det blev plus två i kvällens match i den statistiken men jag har faktiskt lite svårt att förklara varför det fungerar så bra i just där. Jag kom tvåa i hela allsvenskan förra säsongen men innan dess är det inget som har fungerat extremt bra för mig. Fast det känns ändå som att det finns någon röd tråd i det på något vis, förklarar han efter matchen.

Efter många matcher tillsammans med Kodie Curran hade han till den här matchen parats ihop med Jonas Ahnelöv. De båda fick en bra start tillsammans och bland annat gjorde Ahnelöv mål.
– Tycker det känns fantastiskt att spela ihop med honom. Jonas är stabil och vi kommer säkert att göra många bra matcher tillsammans, menar Bertov och fortsätter att prata om matchen i övrigt:
– En slarvig match och lite Hawaii över det tycker jag. Vi kändes lite ringrostiga samtidigt som Örebro var bra. Fast skönt med tre poäng och att vi fick göra lite mål också.
Det här med målskytte är nog det enda som fattas just nu för Daniel Bertov. Förutom hans utmärkta plus/minus så står han noterad för nio assister men väntar fortfarande på sin första fullträff i Rögletröjan.
– Ja, det hade varit kul att trycka dit en puck också. Cam (Abbott Rögles tränare) har sagt åt mig att jag ska skjuta lite mer ordentligt när jag får mina lägen. Får väl göra som han säger så ska det nog bli mål snart, säger han lite skämtsamt efter matchen.

I och med segern ökade avståndet till Örebro neråt och närkingarna kan få tufft att nå Play In som tabellen ser ut nu. Rögle däremot jagar vidare mot klubbens första slutspel sen 1994.
– Örebro inledde bra i kväll och kom ut med bra forecheck och stor desperation. Vi var illa ute stundtals och därför känns det desto skönare att ta tre viktiga poäng, tycker han och spekulerar vidare om ett eventuellt slutspel i vår:
– I kväll fick vi göra ett mål i powerplay men släppte också in ett i boxplay. Just special teams tror jag blir viktigt här slutspurten. Kan vi få ordning på det så har vi alla chanser att gå till slutspel, avslutar plus/minus-experten Daniel Bertov.

Patric Andersson