Viktig vecka på bortais för J20
Publicerad: 2020-02-17
J20
Tre matcher på bortais - det är J20:s program den här veckan med start i morgon borta mot AIK. Efter helgens båda tunga förluster på hemmaplan mot Färjestad och Mora behöver Rögle ta poäng nu för att vara med i kampen om en JSM-biljett.

– Det är klart att vi behöver poäng nu men vi behöver se till vår prestation i första hand. Jag förväntar mig ett riktigt hungrigt lag till matchen mot AIK, säger tränare Jonas Elofsson.
Helgens hemmamatcher mot Färjestad (0-2) och Mora (1-4) gick inte som planerat - det var två förluster som sved. Gemensamt för båda matcherna var lagets trubbighet i offensiven.
– Färjestad var en tight historia som det brukar vara mellan oss. Vi gjorde en riktigt bra förstaperiod och skapade en hel del men fick inte utdelning vilket vi hade behövt för att fortsätta ha lite medvind. Andra och tredje var jämnare där de hade några målchanser mer än oss och tyvärr lyckades de spräcka nollan och vann matchen. Mot Mora är jag nöjd med hur vi inledde matchen men sen tappade vi ganska snabbt, tyvärr, säger Jonas.

Laget har under en tid jobbat hårt med sitt eget spel och sett resultat på sistone.
– Jag tycker vi visat upp ett mer kontrollerat spel och att vårt spelsystem verkligen sjunkit in hos alla spelare. Det är bara två lag i serien som släppt in färre mål än oss och vi är bland de bästa lagen i box play också. Att vi släpper in färre mål är ett bevis på att vi fått till en bra struktur i spelet utan puck samt haft bra målvaktsspel. Boxplay-spelarna sliter enormt i varje match och gör ett fantastiskt jobb, det är kul att se, säger Jonas.
Utmaningen handlar om att få fart på målproduktionen framåt utan att ge avkall på defensiven.
– Vår stora utmaning som lag är att bli mer kreativt och desperat i spelet med puck, framför allt i anfallszon. Vi har spelare som gärna tar kampen framför mål men behöver få dit puckarna också, säger Jonas.

Rögles J20 är ett av de yngsta lagen i serien.
– Vi tycker det är rätt att satsa ungt men det är en utmaning också när man möter äldre och mer rutinerade motståndare. Vi försöker skapa en miljö där våra talanger trivs och kan utvecklas i. Och även om resultaten för oss inte riktigt varit som vi hoppats på så är det glädjande med alla de juniorer som fått chansen att spela i A-laget och klarat sig bra, det betyder mycket, säger Jonas.

Den här veckan innebär tre bortamatcher. Först AIK i morgon och därefter Timrå (fredag) och Skellefteå (söndag).
– Vi tar en match i taget. Mot AIK, som är ett bra lag, vill jag se fyra femmor som har maxåkningar hela tiden när man är på isen. Efter matchen ska vi kunna vara nöjda med prestationen hos alla och att arbetsinsatsen var där vi ville att den skulle vara.