Calle laddar för nytt landslagsuppdrag
Publicerad: 2019-04-01
J20
När J20 åkte ut i SM-slutspelet för drygt en vecka sedan tog säsongen slut för de flesta. Men inte för lovande målvakten Calle Clang. 16-åringen åker nästa vecka iväg med Team 17-landslaget på en internationell turnering och har fått bästa tänkbara sparring den senaste veckan.

Calle Clang är en av landets största målvaktslöften. Nästa vecka åker han till Basel i Schweiz med det svenska Team 17-landslaget som ska spela en 5-nationersturnering. Det blir hans fjärde landslagsuppdrag den här säsongen.
– Det är kul och en stor ära att bli uttagen i landslaget och få representera ditt land. Dessutom är det inspirerande och utvecklande att möta de bästa i världen, säger Calle.
Röglemålvakten är dessutom med i den svenska bruttotruppen till U18-VM i Örnsköldsvik och väntar på att få besked om han blir uttagen eller reserv på hemmaplan.
– Det hade varit roligt att bli uttagen men inget jag förväntar mig, säger han.
I senaste landslagsturneringen i Tranås var Calle magnifik mellan stolparna i det svenska målet. Han stod i tre av fyra kamper och snittade ett insläppt mål per match och en hög räddningsprocent.
– Det gick bra senast, det var kul.

Calle kan se tillbaka på en stark säsong även i Rögle. Blott 16 år gammal och förstaårs J18-spelare så har han ändå varit bofast och spelat i Rögles J20 Superelit-lag som åkte ut mot Örebro i JSM-slutspelets åttondelsfinal.
– På det stora hela har det varit en ok säsong för oss, vi ville dock gå lite längre i slutspelet. Det har varit lite ojämna insatser från oss.
– För egen del så tycker jag att jag har utvecklat mitt spel och visat att jag kan spela på den här nivån, säger han.
Under säsongen har Calle varit uppe och tränat en del med A-laget och även varit ombytt som reservmålvakt i några SHL-matcher. Och att spela SHL-hockey i Rögledressen är en av Calles mål i framtiden.
– Jag försöker ta en dag i taget och leva i nuet och inte sväva iväg. Men självklart hoppas jag kunna ta en tröja i Rögles A-lag i framtiden men det gäller att jobba hårt för att nå dit.

Även om tävlingssäsongen med J20 tog slut förra helgen har Calle haft bra möjligheter att hålla igång då han tränat på dagarna med Rögles fem Tre Kronor-spelare.
– Det är kul att få träna med A-laget och med landslagsspelare. Det sporrar och hjälper mig mycket, säger han med ett leende.