Nils har laddat om inför slutspurten
Publicerad: 2019-02-11
Inför match
Först några dagar hemma hos familjen i Bockträsk, därefter hård träning med sjuk träningsvärk som följd. Så har Rögles trollgubbe Nils Höglander laddat upp inför den högintressanta omstarten i SHL som innebär hemmamatch mot Örebro på tisdag.

– Det har varit skönt med ett break, både för egen del och för laget. Det kan vara bra att komma ifrån varandra några dagar, säger Nils.
Direkt efter matchen i Växjö förra lördagen fick spelarna ledigt några dagar och återsamlades inte förrän i torsdags.
– Jag åkte hem till familjen i Bockträsk några dagar, det var skönt att komma hem och umgås med bland annat mamma och pappa, säger 18-åringen som är en av ligans hetaste och mest sevärda spelare för tillfället.
Hemma i Bockträsk fick han även återuppleva lite riktig vinter – första vintern i Skåne är inte så mycket att hurra för när man kommer från Lappland.
– (Skratt). Nej, så som vädret är här nere nu är nästan som sommaren hemma i Bockträsk.

Som ung var han duktig i slalom och tävlade en hel del – kanske något han har nytta av ute på isen i dag. Nils är stark och har bra balans och är väldigt svårfångad.
– Det kanske stämmer men jag slutade tävla när jag var tolv och har inte hunnit åka så mycket efter det.
Tillbaka i Lindab Arena väntade hårdträning i några dagar – något som Nils kände av under helgen.
– Jag har haft sjuk träningsvärk speciellt i lårens baksida. Men det ska vara bra till tisdag, lovar han.

{!A}

Det är nödvändigt att benen är pigga och knoppen är klar tills i morgon då SHL går in i ett intensivt och helt avgörande skede. Det återstår en fjärdedel av grundserien, 13 matcher på en månad, och i en rekordjämn tabell står mycket på spel för samtliga 14 lag.
Rögle ligger inför omstarten utanför slutspelsplats, elva, med tre poäng upp till Brynäs precis ovanför strecket.
– Tabellen är jättejämn. Det är bara fem poäng till topp 6. Så det är jätteviktiga matcher för alla lag. Vi vill till slutspel och har en bra chans att nå dit om vi fortsätter kriga och spela som vi gjort på sistone, säger Nils.

Nils gör sin första säsong i SHL, junioranfallaren kom från AIK inför den här säsongen. En stor talang men att han skulle göra så stora avtryck redan första säsongen var det inte många som trodde.
– För egen del handlade det först om att ta en tröja i laget och komma in i spelet i den här ligan. Sen har jag fått allt mer förtroende och fått mer istid och fått spela i viktiga situationer. Jag har växt och gör bättre val, sen är det bra för självförtroendet att göra lite mål, säger han.
Nils har tagit stora kliv i sin utvecklingskurva den här säsongen och den stora explosionen kom efter en rejäl motgång och besvikelse: när han petades från den svenska JVM-truppen innan mästerskapet började.
– Jag blev besviken, det blev jag. Jag tyckte det gick ganska bra under lägret inför och i träningslandskamperna. Men det var bara att bita ihop.
Nils har tagit petningen på bästa sätt och spelat sin bästa hockey den senaste månaden. Han har fått allt mer förtroende i klubblaget, mer speltid och är en av ligans mest sevärda och heta spelare med fem poäng på de fem senaste matcherna innan uppehållet.
Han gjorde bland annat det beryktade Zorro-målet borta mot Färjestad och satte kyligt straffen på övertid hemma mot mästarna Växjö. Att få spela med en så rutinerad center som Mattias Sjögren den senaste tiden har hjälpt till.
– Mattias är en grymt bra spelare och han hjälper mig verkligen.

{!B}

Nils framfart i Rögledressen följs noggrant varje match av en allt mer växande skara av NHL-scouter inför sommarens draft där Nils mycket väl kan väljas i första rundan.
Han märker själv av intresset från klubbarna och gör en hel del intervjuer av scouter.
– Jo, det har jag märkt. Det är kul, det visar att man gör något bra. Men det är inget som påverkar mig, jag vill bara ha roligt där ute.
Och när Nils har roligt så har fansen roligt. 18-åringen stortrivs i sin nya hemmaarena:
– Nu är jag superärlig, publiken i Lindab Arena är den bästa jag varit med om. Det är alltid grymt tryck när vi spelar och det är inga medgångssupportrar.