Rögletränare får landslagsuppdrag
Publicerad: 2020-06-08
Nyhet
Rögles målvaktstränare Magnus Wennström har tackat ja till att hjälpa Danmarks A-landslag under kommande säsong bredvid sitt jobb i Rögle. Magnus kommer att ingå i landslagsledningen som målvaktstränare och videocoach under säsongen där VM i Vitryssland nästa år är huvuduppdraget.

– Det känns jättekul och spännande att få den här möjligheten. Jag är tacksam att Rögle tillåter det och jag tror att det kommer att bli nyttigt och lärorikt för mig och i förlängningen utveckla mig i mitt jobb i Rögle, säger Magnus.
43-årige Magnus Wennström går in på sin 15:e säsong som målvaktstränare och videocoach i Rögle BK. Dessförinnan har han elva säsonger som aktiv i föreningen. Under åren som ledare har han haft diverse förbundsuppdrag samt jobbat i det svenska U16-landslaget. Dessutom har Magnus under många år varit instruktör på målvaktscamper i Kanada och förra sommaren deltog han på NHL-klubben Ottawa Senators utvecklingscamp.
Men uppdraget i Danmark blir hans första i ett A-landslag.
– Jag kommer att vara med på några landslagsveckor under säsongen när det är landslagsuppehåll samt VM i Vitryssland nästa år.
Förbundskapten i Danmark är Heinz Ehlers som spelat ett par säsonger i Rögle på 90-talet. Även övriga i landslagsledningen har ett Rögleförflutet, assisterande tränare är Jens Nielsen och Andreas Lilja.

Magnus blir den andre i Rögles tränarstab som får ett landslagsuppdrag, våren 2019 var Cory Murphy med i Tysklands VM-stab.
– Jag är glad och stolt över Magnus och den möjligheten han fått. Det visar ännu en gång vilken hög kvalitet vår tränarstab har och är ett erkännande både för Magnus och klubben. Det är bara att gratulera Danmark till ett bra val och Magnus som kommer att få värdefull erfarenhet, säger sportchef Chris Abbott i en kommentar.
Uppdraget med Danmark är på ett år.