"Jag gillar Rögles sätt att spela"
Publicerad: 2019-04-12
Intervju
Först siktar han på att spela VM för Norge - därefter väntar ett nytt kapitel i karriären med en flytt till Skåne och Rögle BK. "Det känns jätteroligt och något jag verkligen ser fram emot. Jag vill knappt ha semester", säger nye backen Erlend Lesund.

Erlend Lesund befinner sig hemma i Oslo den här veckan och återhämtar sig efter den tunga säsongsavslutningen där hans Mora miste SHL-platsen till Leksand som vann kvalfinalen. Erlend kunde bara spela en av matcherna mot Leksand.
– Jag fick lite problem med kroppen men det är ok nu. Jag har börjat träna och ansluter till Norges VM-förberedelser nästa vecka. Synd jag inte kunde vara med den här veckan när vi möter Sverige, säger han och skrattar.
Han hoppas vara med hela vägen och spela VM i Slovakien i maj:
– Det är speciellt att få representera ditt land och sen är det kul matcher också, det är ett snäpp upp vad gäller motståndare och så.

Efter fyra år i Mora bryter den fysiskt spelande backen upp från Dalarna och fortsätter sin karriär i Rögle BK.
– Först vill jag säga att jag haft fyra jättefina år i Mora. Jag känner att jag utvecklat mig så smått, tagit nya steg hela tiden. Sen var det tungt att vi inte räckte till hela vägen, säger han.
– Sen känns det helt rätt för mig att fortsätta min karriär i Rögle. Det känns bra med Chris och tränarna och det blir helt perfekt för min utveckling.
Han gillar Rögles sätt att spela ishockey:
– Jag har tänkt en del på Rögles sätt att spela sen det blev aktuellt för mig och det känns positivt, det är så som jag vill spela: det raka, hårda och fysiska spelet. Det är roligaste jag vet och något jag vill bygga vidare på.

Erlend känner till en del om sin nya klubb.
– Jag har bara hört positiva saker. Jag spelade med Ludde Elvenes i Mora för några år sedan. Och känner Lars Volden lite också.
– Sen har bortamatcherna mot Rögle i SHL varit speciella. Det är ett av de häftigaste ställena att spela i, fansen är fantastiska och det är bra drag i hallen. Oavsett motståndare och dag hittar de en nivå som pushar spelarna. Det är verkligen tufft att spela i hallen, det är kanske något av det roligaste man kan vara med om som hemmaspelare och det längtar jag till att få känna, säger han entusiastiskt.
Han vet inte riktigt när han kommer ner till Ängelholm och kan börja försäsongen - det hänger på om det blir VM-spel eller ej.
– Jag hoppas såklart få vara med hela vägen. Samtidigt längtar jag efter att få komma ner och börja i Rögle.