Nyttiga veckor i blågult för Olle
Publicerad: 2018-04-25
A-lag
Tre veckor i blågul tjänst blev en härlig bonus. När Tre Kronor med en hel del NHL-förstärkningar går in i veckans Sweden Hockey Games så är Rögles succéman Olle Liss inte med - istället tar han en välförtjänt minisemester.

– Att få ha varit med i Tre Kronor har varit en riktigt härlig upplevelse och en grymt bra erfarenhet. Det var inget jag räknade med, säger Olle Liss.
Den 25-årige anfallarens senaste tre månader som hockeyspelare saknar motstycke.
Han värvades till Rögle från allsvenska Pantern strax före att transferfönstret stängde i februari.
Han gjorde succé direkt i SHL-rinkarna med 14 poäng på 11 matcher i Rögledressen och han var en bidragande orsak till att Rögle säkrade kontraktet utan kvalspel.

Men säsongen var inte över för Olle - förbundskapten Rikard Grönborg tog ut Röglespelaren till Tre Kronors VM-förberedelser. Och där var han kvar i tre veckor och spelade sex landskamper (sex poäng, varav fyra mål) innan det tog slut efter förra veckans matcher i Ryssland och Tjeckien.
– Det har varit jättenyttigt för mig att få vara med på den här nivån. Senaste veckan gick väl sådär för mig men det var kul att komma till Ryssland. Första gången jag var där, häftigt att uppleva hur stor hockeyn är där, säger Olle.
– Jag tar med mig mycket från de här veckorna. Framförallt kunskapen om hur mycket jag behöver förbättra för att bli en komplett spelare. Det är häftigt och jag ser fram emot att påbörja det arbetet, säger han.

Medan Olle varit upptagen med Tre Kronor har lagkamraterna i Rögle dragit igång försäsongsträningen. För Olle väntar först en kortare ledighet innan han checkar in igen för att påbörja uppbyggnadsträningen om knappt två veckor.
– Jag kanske tar en tur upp till familjen i Dalarna. Och kör lite med hojen, säger han.

Huvudpartners