Lucas nöjd med landslagsveckorna
Publicerad: 2018-08-10
A-lag
Två tuffa men roliga veckor – så sammanfattar Röglelöftet Lucas Elvenes säsongens upptakt i Kanada med J20-landslaget.

– Det var väldigt intensivt men bra. Första veckan tränade vi hårt, flera pass om dagen och sen åkte vi och spelade fem landskamper på sex dagar. Jag tyckte det var roligt och vi verkar ha ett bra lag på gång även den här säsongen, säger Lucas som är tillbaka i träning med Rögles A-lag sen i onsdags.

Lucas Elvenes har haft en intensiv sommar sen han skrev kontrakt med NHL-klubben Vegas Golden Knights. Direkt efter midsommar bar det av till klubbens utvecklingscamp. Efter det har han tränat på för att förbereda sig inför en säsong – som antingen innebär spel i SHL med moderklubben Rögle eller NHL med Vegas.
– Det känns ju lite konstigt, att inte riktigt veta var man ska spela i vinter. Men det inspirerar, det är ju två olika drömmar mål som man siktat på som nu finns inom räckhåll. Antingen SHL-spel med moderklubben eller NHL.

Lucas har kört hårt den här sommaren och känner att det gett resultat:
– Ja, jag har blivit starkare och har förbättrat skottet. Och så har jag blivit säkrare i mitt spel.
Han är nöjd med hur det gick i träningslandskamperna i Kanada – ett led i förberedelserna inför vinterns stora höjdpunkt, junior-VM i Vancouver. – Det kändes bra, jag skapade mycket och var involverad i mycket. Självklart är det ett av målen, att bli uttagen och få spela junior-VM. Jag ska göra mitt bästa för att komma med. Hur som helst så känns det som vi har ett bra lag, säger Lucas som på de fem träningslandskamperna noterades för fyra poäng (ett mål och tre assist).

Lucas kör nu med Rögle under försäsongen de kommande veckorna och kommer att vara med i försäsongsmatcherna fram till dess han åker tillbaka till campen i Las Vegas. Det innebär att han är med till träningsturneringen i Köln nästa vecka och träningsmatcherna mot HV71 (i Helsingborg 24 augusti) och Linköping (i Lindab Arena) 30 augusti.
– Jag tänker göra mitt bästa och visa upp mig så att Rögles lagledning ser var de har mig om jag ska spela här i vinter.

Den 5 september sätter han sig på planet till Nordamerika och Vegas Golden Knights rookie camp. Sen vet han inte riktigt hur länge han blir kvar.
– Jag ska vara med på första campen och sen får man se hur det går på huvudcampen, om man får stanna kvar och om de vill se mig i NHL också. Jag kan bara göra mitt bästa så får vi se vad som händer, det känns inspirerande.
Enligt regelverket kan NHL-klubben behålla Lucas i nio matcher i NHL – sen måste man besluta om han ska stanna i NHL eller åka hem till Rögle. Han kan inte skickas till farmar- eller juniorligan.