Tredje raka för J18 - slog Malmö i derbyt
Publicerad: 2019-11-19
J18
Seger i Skånederbyt med 2-1 och nio inspelade poäng av nio möjliga på de tre senaste matcherna. Rögle har fått rejält häng på en av de Allsvenska platserna.

Segersången som klingade ut från Rögles omklädningsrum minuterna efter slutsignalen bör ha ekat hela vägen in till Ängelholms centralare delar - värdigt ett Skånederby som hade precis allt.

Rögle fick en tung start på matchen. Redan 36 sekunder efter första nedsläpp åkte Sebastian Törnqvist ut för en hooking - en utvisning Malmö bara behövde 48 sekunder av för att ta ledningen. Ivan Björkley-Nordström kunde trycka upp pucken från nära håll, utan chans för Calle Clang i Röglemålet. Rögle svarade upp med att förlägga spelet i Malmözon. Fem mot fem var det hemmalaget som skapade det mesta, medan gästernas vassaste chanser kom med en man mer på isen.

Det var tätt, det var tufft, och det delades ut tjuvnyp. Bara under den första perioden utspelade sig två skärmytslingar framför Röglekassen, där den senare av de båda situationerna resulterade i att Rögle fick spela powerplay. Douglas Andersson parkerade framför Malmömålvakten Alfred Hallin, som inte såg mycket av Calle Spaberg-Olsens skott innan pucken låg i nätet. Då återstod det bara nio sekunder av den första perioden.

Även mittakten fick en högoktanig start. Med en dryg minut spelad drogs Oscar Johnsson omkull i ett friläge, vilket resulterade i en straff. Spaberg-Olsen - som så sent som i lördags spelade SHL-hockey - förvaltade möjligheten på bästa sätt, när han satte pucken högt på klubbsidan.
Fler mål blev det inte. Istället bjöd Rögle de 192 åskådarna på läktaren på en riktig krigarmatch hela vägen in till slutsignalen, där en rejäl fight avslutade tillställningen sedan några av gästernas spelare hamnat i högen med jublande Röglespelare.

Efter segern var det en nöjd Mathias Tjärnqvist som summerade trepoängaren.
– Jag tycker att vi gör en riktig lagmatch - hela vägen från de som satt på läktaren och hejade, till de som drev på i båset och hos de som gjorde jobbet på isen. Vi värderar hela tiden det vi gör på ett bra sätt och väljer bra lösningar, förklarar han.

Med fem omgångar kvar innan jul ligger Rögle kvar på åttonde plats, bara två poäng bakom HV71 på rätt sida strecket. Härnäst väntar Vita Hästen borta på söndag.

Andreas Ljunggren