Gipset hindrar inte Filip från att träna
Publicerad: 2017-04-19
A-laget
Säsongen slutade snöpligt. Med handen i gips fick Filip Karlsson se lagkamraterna säkra kontraktet efter ett övertidsdrama. Trots gipset har en revanschsugen Filip redan dragit igång träningen till nästa säsong.

– Jag ser redan fram emot nästa säsong. Vi är inte nöjda med den här säsongen, den gick inte som vi ville och vi är inte nöjda med att bara hänga kvar. Vi vill göra bättre ifrån oss, säger Filip.
Filip fyllde 21 år för några veckor sedan och har nyss avslutat sin första säsong som senior - men tillhör ändå redan veteranerna i Rögles A-lag med sina fyra säsonger i seniortruppen.
De två senaste åren har han varit bofast och står på 99 SHL-matcher - ett jubileum väntar alltså till hösten…
– Jaså, är det dags för 100 i SHL, säger han med ett litet leende.

Filip är en klassisk tvåvägscenter med en hög arbetsmoral och bra spelsinne. Han har i många år varit en stor talang och utvecklats säsong för säsong. Förra säsongen slutade med fyra mål och 13 assist på 52 matcher i SHL. I kvalet mot Karlskoga spelade han de två första men fick utgå i den tredje sedan han skadats i handen.
Den fjärde och avgörande matchen fick han se på tv.
– Det var jobbigt att se killarna spela, man trodde det var klart när vi gjorde 4-2.
– Det var skönt när vi säkrade segern och kontraktet. Det har varit en konstig säsong, vi kom in snett och fick aldrig någon kontinuitet förrän på slutet.

Filip har haft handen i gips sen i slutet av mars och ska ha den gipsad i ytterligare tre veckor. Det är hans första riktiga skada under karriären.
– Tur i oturen att det skedde så sent på säsongen, jag missade bara en match. Men jag börjar redan bli less på gipset.
Trots skadan har han inte kunnat hålla sig ifrån träningen. Redan en dryg vecka efter skadan gick han upp till gymmet.
– Det är ju problem att träna överkropp men allt annat går. Jag blir rätt rastlös om jag inte får träna.

Snart samlas laget igen för att dra igång försäsongsträningen till den tredje raka SHL-säsongen. Filip är inställd på att köra hårt - som vanligt.
– Förra säsongen började jag sådär men kom in i det mer och mer och hade en bra period mitt i säsongen. Jag vill fortsätta utvecklas och bli en ledande spelare i laget. Jag vill bli bättre i allt, inte minst bli spetsigare i offensiven, säger Filip.
Filip har spelat i Rögle i hela sitt liv och vill vara med på resan som klubben nu gör.
– Vi behöver förändra attityden både runt laget och i hela föreningen. Vi får inte vara nöjda förrän vi jobbar och tränar som de allra bästa föreningarna i landet, säger han.