Håkan Eriksson: "En viktig pusselbit i Rögles utveckling"
Publicerad: 2020-07-16
Byggnationen
Tidigare under morgonen kom det efterlängtade beskedet – Arenabolaget har sagt ja till en utbyggnad av Catena Arena samt nybyggnation av en tredje isträningshall. ”Det känns fantastiskt roligt och det är en viktig pusselbit i Rögle BK:s fortsatta utveckling”, säger Rögles ordförande Håkan Eriksson i en kommentar.

Håkan Eriksson går in på sitt åttonde år som ordförande i Rögle BK och har varit med från början i föreningens resa. Det här är inte första gången som han är med om stora byggbeslut. För fem år sedan, inför Rögles återkomst till SHL, valde Arenabolaget att bygga om dåvarande Lindab Arena för första gången. Då byggde man nedåt, ispisten sänktes och nya sittplatser tillkom för att motsvara kraven på antalet sittplatser i en SHL-arena.
Nu handlar det om att bygga uppåt – sju meter närmare bestämt vilket gör att Catena Arena får en ny fjärde våning med cirka 1500 mer åskådarplatser och betydligt fler ytor för möten och umgänge för hockeypubliken. Dessutom byggs en ny, tredje, ishall för träning för främst ungdomar som spelar ishockey eller konståkning. Totalt landar investeringen på 250 miljoner kronor.
– Det är fantastiskt att vi har ett Arenabolag som tror så mycket på föreningen och vill hjälpa oss i vår fortsatta utveckling, säger Håkan Eriksson.
Han fortsätter:
– Investeringen ger oss möjligheter att fortsätta arbetet med att etablera oss som en stabil storklubb på alla plan. Genom att bygga ut Catena Arena får vi möjligheten att möta supportrars och partners behov och skapa nya intäktsmöjligheter samt fler omklädningsrum för vår verksamhet. Den tredje isytan är jätteviktig så vi kan fortsätta vår utveckling på ungdomssidan där allt fler flickor och pojkar vill hålla på med ishockey eller konståkning. Samt att vi får ännu fler timmar till allmänhetens åkning som är väldigt populär.

Byggplanerna har funnits i flera år och under senaste året har planering och projektering pågått i ett allt intensivare tempo.
– Hela organisationen har varit med och jobbat hårt i förberedelserna, det är ett väl genomarbetat förslag som nu tagits fram.
Byggstart är redan i höst, den nya träningshallen ska stå klar nästa höst, 2021, medan nya Catena Arena har en längre byggtid och beräknas stå klar tidigt våren 2022.
– Det finns många fina arenor i landet där vi hämtat inspiration och jag är säker på att vi kommer att få Sveriges bästa arena som kommer att möta önskemål och behov som Rögle BK har. Vi var noggranna vid förra ombyggnationen att vår hemmarink fortfarande skulle vara den bästa hockeyarenan och även den här gången kommer det att vara prioriterat så vi bibehåller den otroliga stämning och inramning som vi har på våra hemmamatcher, avslutar Håkan.