Mardrömsstart fällde Rögle
Publicerad: 2021-02-23
Efter match
Först fick Röglespelarna vänta på motståndarna - sen var man inte vaket i inledningen när gästande Färjestad rivstartade. 0-1 i första bytet och 0-3 efter fyra minuters spel. Rögle ryckte upp sig men fick inte utdelning och till sist kunde gästerna vinna med 4-0 och spräcka Rögles segersvit som slutade på fyra matcher.

Tisdagskvällens match blev 40 minuter försenad på grund av flygstrul för gästande Färjestad. Först 19:40 släpptes pucken.

Hemmalaget som gått och väntat i Catena Arena blev tagna på sängen när pucken väl släpptes. Redan i första bytet, efter 13 sekunder, tog gästerna ledningen. Och det var ine nog med det, efter fyra spelade minuter stod det 0-3. Christoffer Rifalk, som hållt nollan i två raka matcher och otalt 154 minuter och 43 sekunder klev av och Calle Clang fick hoppa in och göra SHL-debut. Debutn varade i et byte, 32 sekunder, sen var Rifalk tillbaka i målet.

Starten var förstås en mardröm men spelmässigt så var Rögle bättre och tryckte på under stora delar av resten av perioden men man fick inte hål på gästernas målvakt.

Rögle skapade chanser i andra men hade inte marginaler med sig eller effektiviteten och perioden slutade mållös. Rögle behövde ett tidigt mål i tredje för att skapa nerv och match av den här tillställningen.

Rögle trycke på, skapade chanser men klockan tickade snabbt. Med 9:28(!) kvar av tredje tog Cam Abbott ut målvakten och satsade allt för att bryta Henrik Haukelands nolla. Men det blev ingen utdelning framåt, istället gjorde gästerna 4-0 i tom bur vilket blev slutresultatet.

Hemmalaget Rögle spelade i speciellt framtagna retrotröjor där originalet användes under några säsonger på 60-talet, bland annat första säsongen i nybyggda Vegeholms Isstadion.

De matchanvända tröjorna ligger ute på auktion hos starpix.se - där kan du lägga ett bud om du vill bli ägare till en unik och vacker tröja. Auktionen pågår till fredag och överskottet går till vår ungdomsverksamhet.

Våra dräktsponsorer har med stor givmildhet upplåtit sin plats på tröjan - allt för att få tröjan så autentisk så möjligt. Därför vill vi tacka Backahill, Motor Village, Resurs Bank, Solid försäkringar, Er-Ho bygg, Nymålat i Malmö, LP Golv, ICA Maxi stormarknader och Brännborns fastigheter.

Nästa uppgift för Rögle är Örebro på bortais på torsdag kväll, därefter väntar Skellefteå hemma i Catena Arena på lördag kväll.