Full pott i bortahelgen för J20
Publicerad: 2019-02-24
J20
J20 gör sitt bästa för att knipa en plats i JSM-slutspelet. Lördagens seger i Gävle följdes upp av en ny seger på bortais på söndagen när man slog Mora med 4-3.

– Jag tycker vi gör en stabil insats och vinner rättvist. Överlag så är jag nöjd med hur vi spelar för tillfället, vi är stabila bakåt och har bara släppt in fem mål på de fyra senaste matcherna och det känns bra, säger J20:s tränare Jonas Elofsson.
Helgens sex poäng betyder mycket - Röglejuniorerna är fyra i en jämn tabell där de sex främsta får spela om SM-medaljerna.
– Det är jättejämnt och varje poäng är viktig. Vi har sett till att vi har avgörandet i egna händer och det ska bli spännande framöver, säger Jonas.

Rögle tog ledningen i första genom mål av Kevin Wennström. Mellanperioden vann hemmalaget med 3-1 (Rögles mål av Benjamin Magnusson) och hade således en 3-2-ledning inför tredje.
– Två av deras mål var styrningar där pucken studsade på våra backar och in i mål. De fick med sig lite studsar i andra men i tredje kom vi tillbaka och gav oss chansen att vinna matchen, säger Jonas.
Karl Påhlsson kvitterade mitt i tredje och en och en halv minut senare gjorde Erik Kurtz Bengsson 4-3 vilket blev segermålet.
– Jag tycker vi är bra på att vara med framför motståndarmålet och hugga på returer och även framför eget mål tar vi kampen. Vi skapade kanske inte så många chanser men det vi skapade var riktigt bra.

Röglejuniorerna vänder nu hemåt för att ladda för en hemmahelg med match mot jumbon Timrå på lördag (kl 12) och tabellfemman Skellefteå (11:30) på söndag.
– Vi får förhoppningsvis tillbaka ett par spelare som varit skadade den här helgen och det ökar konkurrensen vilket är bra. Vi har haft rätt många unga backar i helgen som gjort det riktigt bra, kul att se, säger Jonas.
Vad gäller spelarkritik säger Jonas så här:
– Tycker Samuel Johannesson förtjänar att nämnas på backsidan, han har varit stabil i två matcher. Sen har våra forwards jobbat hårt och skapat långa anfall.