Rögle laddar om för intensiv period
Publicerad: 2018-01-23
A-lag
Efter en extra dag ledigt samlades Röglespelarna för gemensam träning tisdagen igen. Ett pass på gymmet och två pass på isen innan det avslutades med att Bryan Lerg bjöd på tårta efter att ha fyllt 32 i lördags.

– Det var ruskigt skönt, speciellt mentalt, att få en extra dag ledigt. Det var ett bra drag av Cam (Abbott) att ge oss en dag till att ladda om batterierna, vi går in i en ganska intensiv matchperiod nu, säger Rögleanfallaren Daniel Widing.
Med start på torsdag då man möter Djurgården borta så spelar man fem matcher på tio dagar. Efter matchen i Stockholm väntar hemmamatch på lördag mot Karlskrona, borta mot Skellefteå på tisdag och därefter två raka hemmamatcher: torsdag 1 februari Brynäs och lördag 3 februari Örebro.
– Skönt att vi har tre matcher hemma. Vi har ett grymt självförtroende i Lindab Arena och publiken har varit helt fantastisk och hjälpt oss i matcherna, säger Daniel.

Efter en tuff höst har saker och ting ramlat på plats och laget är nu det mest formstarka laget i hela SHL vad gäller de fem senaste matcherna.
Laget har tagit sig förbi både Karlskrona och Mora den senaste tiden och jagar nu Örebro som är närmaste lag framför i tabellen.
– Vi har hittat ett stabilt och vägvinnande spel som gör att vi kan slå alla lag i serien.
– Viktigast är tryggheten i vårt försvarsspel. Bra målvaktsspel, vi har backar och målvakter som litar på varandra och vi forwards jobbar hårt utan puck vilket gör att backarna vågar stå upp.

Daniel tycker det är viktigt att behålla fötterna på jorden:
– Viktigast är vi fortsätter att arbeta hårt och tar en match i taget. Det kan låta tråkigt men vårt prio är att förankra den placering vi har nu. Sen får vi se hur långt det räcker, säger Daniel och blickar fram mot veckans första utmaning, Djurgården borta:
– Det är en otroligt tuff match. Djurgården är bra men jag har en känsla att vi har gjort ganska bra ifrån oss på Hovet de senaste gångerna, säger han.

Den 35-årige anfallaren hann bara göra 19 matcher förra säsongen innan han åkte på en korsbandsskada som höll honom borta från spel till i slutet av september.
Daniel har kommit tillbaka starkt och är med sitt hårda arbete och uppoffrande spelstil en av lagets motorer.
– Det känns bättre och bättre. En viktig faktor är att vi lyckats hålla ihop enheterna ganska bra och man får spela ihop med samma killar en tid. Jag, Jack (Connolly) och Juhamatti (Aaltonen) börjar hitta varandra bra nu och skapar en hel del.

Från dagens träning kan vi notera att Linus Sandin saknades på isen. Han täckte ett skott i lördagens segermatch i Örebro och fick utgå. Det är dock ingen fara med Linus utan han tränar på is i morgon.