Dominik Bokk klar för spel i Rögle
Publicerad: 2019-05-07
Lagbygget 19/20
Tyske stortalangen Dominik Bokk, 19, spelar i Rögle BK kommande säsong. Den högerfattade anfallaren lånas ut till Rögle av NHL-klubben St Louis Blues, som draftade Dominik i första rundan förra sommaren. Dominik har de två senaste säsongerna spelat i Växjö men återförenas nu med sin förste tränare på svensk mark, Cam Abbott.

– Jag är väldigt glad över att få jobba med Cam igen. När jag kom till Växjö för två år sedan så var Cam min tränare i juniorlaget de första tre månaderna och han hjälpte mig jättemycket och var en av orsakerna att jag kunde debutera i SHL redan första säsongen. Det är inspirerande att få Cam som tränare igen, säger Dominik Bokk.
Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd över att knyta till sig en av Europas mest lovande 19-åriga forwards:
– Dominik Bokk är en mycket lovande och skicklig spelare som vi är mycket glada över att få arbeta med och hjälpa honom att utvecklas ytterligare mot en mycket trolig NHL-karriär. Dominik kommer att tillföra vårt lag kreativitet och offensiva spetsegenskaper och en enorm vilja att spela på högsta nivå, säger Chris Abbott.

Dominik Bokk är född och uppvuxen i Schweinfurt, en mindre stad i norra Bayern. Vid sex års ålder började han spela ishockey och var tidigt en stor talang. 14 år gammal flyttade han till Köln och tre år senare gick flyttlasset vidare till Sverige och Växjö.
– Det var ett tufft steg att ta, att flytta till ett nytt land och kultur men nödvändigt kände jag för att utvecklas. Jag har haft två bra år i Växjö och är mycket tacksam för hur de hjälpt mig men nu ser jag fram emot att försöka ta ännu ett steg i min karriär i Rögle. Min målsättning är att spela i NHL men jag har en bit kvar och mycket hänger på mig själv. Jag tror jag har en bra chans att fortsätta utvecklas i Rögle och är glad att St. Louis stöttar mig i det här beslutet, säger Dominik.
Dominik debuterade i SHL redan säsongen 17/18 och har i vinter varit helt ordinarie och svarade för 23 poäng på 47 matcher i Växjö. Förra sommaren draftades han i första rundan av St. Louis Blues som skrev kontrakt med tysken och lånade ut honom till Växjö.
Dominik har även hunnit debutera i tyska A-landslaget och var med på de första VM-förberedande veckorna där Rögletränaren Cory Murphy är assisterande tränare.

– Dominik är väl bekant med delar av vår tränarstab redan efter att haft Cam i Växjös juniorlag och nu i vår har han haft Cory Murphy i tyska landslaget, säger Chris.
Låneavtalet sträcker sig över säsongen 2019/20.

Fakta/Dominik Bokk
Född: 3 februari 2000 i Schweinfurt, Tyskland.
Längd/vikt: 187 cm/82 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Höger.
Moderklubb: ERV Schweinfurt.
Landskamper: 6 A, 17 J.
Draftad: I första rundan av St Louis Blues 2018 (25:e spelare totalt).
Karriär: En av Tysklands stora framtidsnamn. Kom till Sverige och Växjö för två säsonger sedan och fick spela SHL-hockey redan första säsongen (15 matcher). Den gångna säsongen har Dominik varit ordinarie i Växjö och gjorde 23 poäng på 47 matcher i grundserien. Har spelat sex A-landskamper för Tyskland den här säsongen och svarat för sex assist på dessa kamper.
Aktuell: Utlånad av NHL-laget St. Louis till Rögle kommande säsong, 2019/20.