Höglander piggast i ineffektivt Rögle
Publicerad: 2019-01-19
Efter match
Efter en spelmässig uppryckning jämfört med bortamatchen mot Mora senast, tvingads ändå Rögle inkassera en ny förlust hemma mot Linköping. I ett trubbigt Rögle var unge forwarden Nils Höglander en av de bästa och han var inblandad i många av de hetaste lägena Rögle skapade.

Bristen på effektivitet präglade återigen Rögles spel när laget förlorade hemma mot Linköping på lördagseftermiddagen.
Som i så många hemmamatcher förut var man det spelförande laget och vann skottstatistiken på ett övertygande vis.
Efter 40 skott på mål fick man emellertid bara in en puck bakom Jacob Johansson i bortakassen när Samuel Jonsson reducerade Linköpings ledning i slutsekunderna. Fast då ledde redan gästerna med 0-3 och matchen kändes förlorad.
– Trots förlusten vill jag ändå påstå att vårt spel i dag var ett klart fall framåt jämfört med matchen uppe i Mora senast. Vi skapade jättemycket men i dag var en sådan match där det kändes som att allt studsade fel för oss, förklarar en besviken Nils Höglander i Rögle efter matchen.

Han var själv en av de piggare i Rögle och var inblandad i en hel del av det farligaste som Rögle skapade i den här matchen. Som till exempel en dubbelchans i slutet av den första perioden.
– Jag borde absolut ha satt något av de lägena. "Sjöa" (Mattias Sjögren) serverade mig en fin passning vid det första läget och vid det andra kom jag kanske lite för nära mål, beskriver han och fortsätter om ett annat läge i andra perioden som blev videogranskat:
– Där hade jag inte riktigt koll på vart pucken tog vägen. Den låg under målvakten och självfallet hoppades jag på att det skulle dömas mål efter videogranskningen.

Rögle har alltså fortfarande svårt att göra mål och receptet tycks inte ha infunnit sig ännu. Orsakerna är säkert många men Nils Höglander är ändå inte orolig.
– Vi inledde matchen riktigt bra i dag och skapade tryck direkt mot deras mål. Tyvärr har vi fortfarande problem i vårt powerplay. Passningsspelet är för dåligt där och vi blir omständiga. Man får heller inte glömma att deras målvakt gjorde en väldigt bra match, säger Höglander och nämner som avslutning angående slutspelschanserna:
– Tabellen är fortfarande jämn och det går upp och ner. Först och främst måste vi tänka på oss själva och bli mer effektiva. Vi måste börja vinna matcher igen helt enkelt och efter det kan vi snacka slutspel igen.

Patric Andersson