Grovjobbaren Erik satte avgörande målet
Publicerad: 2019-03-09
Efter match
Han gör ett jättejobb i det tysta och uppgiften är oftast att stänga ner motståndarnas offensiv. Mot Brynäs fick Erik Andersson äntligen jubla över sitt första mål i Rögletröjan - ett viktigt sådant när han satte 4-1 i tom bur på ett desperat hemmalag.

– Det var på tiden att jag gjorde mål. Ganska typiskt att det blev i öppet mål. Det var skönt att få göra mål, säger Erik.
Erik började som extraforward mot Brynäs men har en roll i boxplay där han tillsammans med Simon Ryfors bildar en enhet. Och duon fick en hel del att göra när Rögle drog på sig fem utvisningar.
– Vi hade ett grymt bp idag. Simon är enkel att spela med, vi läser av varandra bra, säger Erik.

Rollen som extraforward och få inhopp är inte enkel - men Erik löser det bra. Och är en viktig pusselbit i det som komma skall.
– Det är klart att man vill spela så mycket som möjligt men man gör det som kan hjälpa laget. För andra matchen i rad har Rögles special teams vunnit matcherna. Fem mål på sex powerplay bland annat. Och i kväll inga insläppta i numerärt underläge.
– Det är svårt att göra mål i 5 mot 5 i den här ligan så då blir utvisningarna viktiga.
Erik har slutspelsvana - från sina år i HV71.
– Det är en fantastisk tid som kommer och det ska bli riktigt kul att få spela slutspel med Rögle, säger Erik.
– Det känns som att vi har fått ihop det i precis rätt tid. Nu ska vi bara avsluta bra så får vi se var vi hamnar i tabellen, vi har chans att bli topp 6, avslutar en glad Erik.