Allt klart - Rögle lånar talang från Edmonton
Publicerad: 2020-08-24
A-lag
Nu är alla papper i ordning – och därmed är det helt klart att Rögle lånar in kanadensiske forwardslöftet Raphaël Lavoie av NHL-laget Edmonton Oilers den här säsongen. Den storväxte 19-åringen, som vann JVM-guld med Kanada i januari, ansluter till truppen omgående.

– Vi är väldigt tacksamma och glada över det förtroende som Edmonton visar genom att låna ut Raphaël till oss. Vi har haft en bra dialog med Edmonton och vår förhoppning är att vi kan bygga vidare på den relationen framöver, säger Rögles sportchef Chris Abbott om lånet av Edmontons talang.
Den 193 centimeter långe Raphaël Lavoie draftades av Edmonton Oilers tidigt i andra rundan förra sommaren och har i vinter öst in mål och poäng (38 mål, 82 poäng på 55 matcher) i den kanadensiska juniorligan. I mars skrev Edmonton ett treårskontrakt med Lavoie. Nu är det klart att man lånar ut honom för spel i SHL kommande säsong.
– Raphaël Lavoie är en stor, stark högerfattad forward som kan spela både center och ytterforward. Han har ett tungt skott och snabb release. Vi ser fram emot att få jobba med honom och att han klarar omställningen till SHL som ett led i hans utveckling för att bli en framtida NHL-spelare, säger Chris.
Det har varit snabba turer sedan papperna blev klara i slutet av förra veckan, Raphaël Lavoie sitter redan på ett plan till Sverige och förväntas göra sin första träning med A-laget redan under tisdagen.

Fakta/Raphaël Lavoie Född: 25 september 2000 i Chambly, Quebec, Kanada Längd/vikt: 193 cm/90 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Höger.
Juniorklubb: Halifax Mooseheads/Chicoutimi Saguenéens. Landskamper: Ungdoms- och juniorlandslagsman, vann JVM med Kanada 19/20.
Draftad: Av Edmonton Oilers i andra rundan (38:e spelare totalt) 2019.
Karriär: Har producerat stort i kanadensiska juniorligan (QMJHL) de tre senaste säsongerna och draftades tidigt i andra rundan av Edmonton förra sommaren. Var med och vann JVM med Kanada förra säsongen. Svarade för 82 poäng varav 38 mål på 55 matcher i juniorligan säsongen 19/20 och skrev i mars ett tre år långt NHL-kontrakt med Edmonton.
Aktuell: Lånas ut till Rögle av Edmonton Oilers kommande säsong.