Landslagsback till Rögle
Publicerad: 2015-08-12

Rögle BK har gjort klart med en ny back. Den slovakiske landslagsbacken och KHL-proffset Ivan Baranka skrev på tisdagskvällen på för SHL-nykomlingen.

Rögle BK fortsätter att rusta inför återkomsten till SHL. På tisdagen fick sportchef Anders ”Masken” Carlsson klart med ett tungt nyförvärv.

Den 30-årige backen Ivan Baranka från Slovakien, med meriter både från Nordamerika och ryska KHL, skrev då på ett ettårskontrakt med Rögle BK. - Det känns riktigt bra det här. Det är en rutinerad tvåvägsback som vi får in som kommer att hjälpa det här unga laget, säger en mycket nöjd sportchef, Anders ”Masken” Carlsson, efter att ha fått slovakens signatur på kontraktet.

Dominik Granak, som också ska spela för Rögle i vinter, har gett ”Masken” goda vitsord. - Enligt Granak så är Baranka en väldigt bra back som kommer att hjälpa oss. De känner varandra väl från landslaget och har även tränat ihop, säger ”Masken”.

Ivan Baranka har en lång internationell karriär bakom sig. Han spelade i juniorlandslaget hemma i Slovakien och åkte över till Nordamerika tidigt. Han draftades av NHL-klubben New York Rangers redan i andra rundan (50:e totalt) 2003.

Efter två säsonger i Western Hockey League blev det tre år i AHL och en match i NHL för New York Rangers innan flyttlasset gick över till Ryssland och KHL.

Sedan 2008 har Ivan Baranka spelat i KHL, totalt sju säsonger och bland annat fyra år i Spartak Moskva. Senaste säsongen spelade han för Bratislava i KHL.

Under åren har han även varit bofast i det slovakiska landslaget och bland annat spelat i två OS och fyra världsmästerskap. - Det är en mycket stabil och rutinerad back vi får. När chansen dök upp att få en så kvalificerad back till vår trupp så ville jag ta den. Det känns bra att ha två slovakiska landslagsbackar i truppen, säger sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Senaste veckan har han fyllt på med två rutinerade försvarare, dels Kevin Marshall och nu Ivan Baranka. Totalt består truppen nu av tio backar. - Alla kommer att få chansen att visa upp sig. Det blir en lång säsong, alla lär behövas, säger ”Masken”.

Ivan Baranka kommer, precis som Dominik Granak, att ansluta till Rögle BK i samband med lagets matchläger, Resurs Bank Camp, i Schweiz. Ivan Baranka kommer att spela i nummer 37.

Fakta/Ivan Baranka

Vänsterskytt

Född: 19 maj 1985

Födelseort: Ilava, Slovakien

Längd: 188 cm

Vikt: 92 kg

Säsonger i Rögle: Första

Draftad: I andra rundan (50 totalt) 2003 av New York Rangers

Landskamper: 107 A.

NHL: 1 match, 1 assist.

AHL: 175 matcher: 13 mål+57 assist=60 poäng (inkl slutspel)

KHL: 353 matcher: 36+94=130 poäng (inkl slutspel)

Aktuell: Har skrivit på ett ettårskontrakt med Rögle.