J20 tog revansch - hoppet lever ännu
Publicerad: 2018-12-08
J20
Uddamålsförlust på fredagskvällen men på lördagen tog Rögles J20 revansch direkt på Örebro. Man vann med 3-0 och tog sista chansen att nå Topp 10-serien. Rögle behöver vinna över Färjestad samtidigt som Örebro inte tar poäng mot Malmö.

– En grymt stark insats av grabbarna idag! Vi krigade och gjorde verkligen en grym laginsats, säger tränaren Jonas Elofsson efter lördagens drabbning i Örebro.
Rögle och Örebro har mött varandra två gånger inom loppet av 18 timmar. Rögle jagar just Örebro som har den femte och sista platsen som innebär spel i topp 10 efter nyår.
Efter fredagskvällens 2-3-förlust var läget mörkt för Rögle att komma ikapp. Sex poäng upp och två matcher kvar att spela.

Men efter lördagens 3-0-seger är det tre poäng som skiljer igen.
Precis som fredagen var det en jämn match även om Rögle hade många minuter i powerplay i de två första perioderna efter bland annat två matchstraff på hemmaspelare. Men man lyckades inte få utdelning, det var 0-0 efter två spelade perioder.
– Vi spelade tight i egen zon och gjorde det bra i anfallszon. Vi klarade pressen bra. Vi hade som sagt mycket powerplay som vi inte utnyttjade. Det tar mycket energi att ha mycket powerplay men jag tycker att grabbarna studsade tillbaka efter varje misslyckat pp och visade bra moral och karaktär att aldrig ge upp, säger Jonas.

I början av tredje kom äntligen första målet - och det var Rögle som gjorde det genom Sebastian Cederle (bilden). Pressen släppte lite på Röglespelarna som klarade av ett boxplay och på en snygg kontring kom sen 2-0 genom Oliver Johannesson med en och en halv minut kvar. I tom bur fastställde sen Gustav Arvidsson slutresultatet till 3-0.
Målvakten Calle Clang stoppade 35 skott och höll nollan.

– Jag är glad att vi lyckades spela på den nivån vi gjorde idag trots ett ungt lag, vi har inte några sistaårs-juniorer med idag! Det är kul att se yngre spelare som tar ansvar, det tyder på bra bredd underifrån också, säger Jonas.
Rögle tar sig nu till Karlstad för sista omgången i morgon. Samtidigt spelar Örebro hemma mot Malmö. Tre poäng skiljer till Örebros fördel.