Rifalk: "En lärorik vecka"
Publicerad: 2019-11-11
A-lag
Målvaktskollegan blev utsedd till turneringens bäste målvakt. Christoffer Rifalk får vänta på debuten i Tre Kronor men tyckte det var en bra träningsvecka hos blågult. "Ja det var lärorikt, man fick se vad som krävs på den här nivån", säger Röglemålvakten.

Förra veckan var lite annorlunda för Röglespelarna - närmare halva truppen saknades på träningarna på grund av landslagsuppdrag eller att de av medicinska skäl inte kunde träna.
På torsdag är det omstart i SHL och på måndagen återsamlades spelarna. Riktigt alla var inte tillbaka. Målvakten Roman Will och Tre Kronor-duon Niklas Hansson och Daniel Zaar som alla spelade på söndagen i Helsingfors kom tillbaka under förmiddagen men valde att vila före att träna.
Målvakten Christoffer Rifalk kom tillbaka redan i fredags efter att ha tränat med Tre Kronor under första delen av landslagssamlingen som var i Leksand.
– Det var nyttigt och roligt. Det är skickliga spelare som är med och jag fick en bra inblick i vad som krävs för att vara på den här nivån, säger Christoffer.

Du är inte besviken att du inte fick göra debut i Tre Kronor?
– Nej, det får komma som en bonus i framtiden om man får vara med igen. Mitt fokus ligger på här och nu i Rögle, säger han.
I Leksand fick han på plats se målvaktskollegan Roman Will storspela i det tjeckiska målet i landskampen mot just Tre Kronor.
– Roman var riktigt bra, han vann ju matchen åt dem mot oss.
Även norske backen Erlend Lesund, som spelat en turnering med Norge på hemmaplan och anfallaren Nils Höglander, som vann en turnering med Småkronorna i Finland, var tillbaka och körde på isen.

Tränare Cam Abbott var nöjd med veckans första ispass:
– Det var bra energi och fart. Våra landslagsspelare har skött sig bra i förra veckan och även om de behöver en dag eller två för att återhämta sig så kommer vi ha nytta av det framöver. Övriga spelare har haft en vecka där det gäller att balansera träningen med återhämtning. Det ska bli kul att det börjar igen, säger Cam Abbott.
Vad gäller de som inte kunde träna förra veckan så noterar vi att backen Daniel Bertov och anfallarna Nick Sörensen och Adam Edström var med fullt ut på träningen.
Trion Kodie Curran, Dennis Everberg och Ted Brithén tränade på egen hand.
– Jag hoppas att några av dem kan vara tillbaka någon gång under veckan men vi vet bättre när vi närmar oss matchdagen, säger Cam.

Så här såg formationerna ut på dagens träning:
Målvakter: Christoffer Rifalk/Calle Clang.
Backar: Daniel Bertov-Éric Gélinas, Jakob Bondesson-Craig Schira, Erlend Lesund-Samuel Jonsson, Isac Johnsson-Samuel Johannesson.
Kedjor: Leon Bristedt-Anton Bengtsson-Dominik Bokk, Nils Höglander-Mattias Sjögren-Nick Sörensen, Erik Andersson-Simon Ryfors-Taylor Matson, Kevin Wennström-Hampus Gustafsson-Adam Edström.
På torsdag är det omstart i SHL, för Rögles del innebär det bortamatch mot HV71 på torsdag och därefter hemma mot Frölunda på lördag kl 18:00.