Mattias Sjögren ny lagkapten i Rögle
Publicerad: 2019-08-27
Rögle BK
Mattias Sjögren blir ny lagkapten i Rögle i vinter. Valet av den 31-årige centern offentliggjordes för laget inför tisdagens träning av huvudtränare Cam Abbott. Assisterande kaptener blir Ted Brithén, Craig Schira och Taylor Matson som alla tre ingick i förra säsongens kaptenskvartett.

– Det är så klart en stor ära och ett inspirerande uppdrag. Det är många stora profiler som varit kaptener i Rögle och det är ett uppdrag jag tar mig an med stor respekt och ödmjukhet, säger Mattias om utnämningen.
– Vi är excalterade att utnämna Mattias till vår nya lagkapten i den här klubben. I sin nya roll kommer han att hjälpa till att pusha klubben till nya höjder, säger tränare Cam Abbott om utnämningen.

Mattias kom tillbaka till Rögle inför förra säsongen men kunde inte börja spela match förrän i mitten av november efter att ha återhämtat sig från en hjärnskakning i den schweiziska ligan. Nu har han haft en hel försäsongsträning och har sett oerhört stark ut i inledningen av säsongen.
– Det känns bra även om man är ganska trött i kroppen just nu. Men det är som det ska vara, säger Mattias.

Huvudtränare Cam Abbott offentliggjorde valet till laget i omklädningsrummet innan dagens träning.
– Mattias kommer att leda laget på ett exemplariskt sätt, både på och utanför isen. Han har visat att han är kapabel att ta sig an ledarrollen, han kan ta befäl och har både spelarnas och ledarnas respekt, säger Cam Abbott.
Förra årets kapten, Craig Schira blir tillsammans med Taylor Matson och Ted Brithén assisterande kaptener.
– Tillsammans med Ted, Taylor och Craig får vi en kompetent och stark grupp av ledare i omklädningsrummet. Som ni vet missar Craig en del av inledningen men när han ansluter så vet vi att han kommer att vara en stark profil som adderas till omklädningsrummet. Sen är det viktigt att poängtera att vi har en rad med starka naturliga ledare i omklädningsrummet som kommer att hjälpa till att leda gruppen i rätt riktning, oavsett om man har en bokstav på bröstet eller ej, säger Cam.

Mattias blir den 36:e lagkaptenen i Rögles historia där Sven Morin var den första på 50-talet.