Cam: "Vi ska diktera tempot"
Publicerad: 2019-09-13
Inför premiären
Sista träningen är avklarad, detaljer har finslipats de senaste dagarna - i morgon kväll är det premiärdags. "Äntligen! Det känns bra, vi är väl förberedda", säger tränare Cam Abbott och spricker upp i ett leende.

Det är nästan på dagen sex månader sedan Rögle spelade senaste tävlingsmatchen. Precis som i mars så heter morgondagens motståndare HV71. Det har hunnit hända mycket i båda klubbarna under sommaren.
– En premiär är så klart speciell. Det finns förväntningar som byggts upp under en tid och vi själva ser också fram emot att spela tävlingsmatch. Men vi får inte glömma att det är en lång serie med många matcher där den här är en av 52. Men självklart vill vi starta bra, säger Cam Abbott.

Vad har ni gjort på träningarna de senaste dagarna?
– Vi har fokuserat mycket på att vässa vårt passningsspel, tränat på olika detaljer och spelformer och sen har vi kortat ner tiden på isen. Vi vill att spelarna är fräscha, säger Cam.
I morgon kväll väntar en fullsatt Catena Arena - vad vill du se från dina spelare?
– Jag vill att vi startar enkelt och inte överarbetar sakerna, har mycket energi, spelar fysiskt och dikterar tempot i matchen.
Vad vet du om premiärmotståndaren, HV71?
– Självklart har vi tittat på dem, inte minst deras special teams. Men vi lägger mest fokus på vårt eget spel.

Vad gäller laget så släpps det inte förrän matchdagen. Men på träningen var samtliga spelare med och körde, även Leon Bristedt som annars kört mest på egen hand.
– Ni får vänta och se hur vi ställer upp till i morgon.