Cupsilver för Rögle Oldtimers
Publicerad: 2019-04-15
Oldstars
Efter två dagars cupspel blev det till slut en andraplats för Rögles veteraner i Oldstars Cup i Helsingborg. Man stod för en stark turneringen, men föll slutligen mot Åstorp Oldboys i finalen.

Det var tredje året i följd som HHC arrangerade den återkommande veterancupen i Olympiarinken, precis som det handlade om det tredje finalframträdandet för Rögle. Men efter att ha tagit hem pokalen de två tidigare gångerna fick Rögle i år se sig besegrade av Åstorp, som vände ett tvåmålsunderläge i finalen.

Annars såg det länge ut som om Rögle skulle tagit sin tredje cupseger.
Redan 45 sekunder in på finalen gjorde Johan Andersson 1-0 till de grönvita, och Fredrik Möller utökade ledningen i powerplay en bit in i andra. Därefter tog det dock stopp med puckar bakom stabile Fredrik Nilsson i Åstorpsmålet.
Istället kom Åstorp tillbaka via en snabb reducering. Tidigare Röglebacken Sebastian Ström satte därefter kvitteringen på egna hand och med knappt fyra minuter kvar fullbordade Åstorp vändningen när man vackert spelade sig fram till öppet mål.
Rögle var nära att kvittera sedan man tagit ut målvakten i slutskedet av matchen, men Åstorp stod distansen ut.

Efter att fått ta emot pokalen och en traditionsmässig lagfotografering summerade Sebastian Ström cupen med att berömma arrangemanget.
– Det är ett jätteroligt sätt att avsluta säsongen på, och initiativet från HHC är väl värt att bevara, förklarade den i sammanhanget purunge backen.
Som yngst får en oldboysspelare vara 30 år, och Ström fyllde 31 för någon månad sedan. Rena ungtuppen, alltså - särskilt i en cup där lagen måste ha en medelålder på 34,5 år.

I omklädningsrummet intill höll Fredrik Möller med Sebastian Ström i berömmet av tillställningen.
– Det är en förbaskat bra turnering. När man spelar veteranhockey åker man oftast iväg en bit bort över en helg, så att familj och vänner kan komma och titta här är kanon.
– Samtidigt får vi komma ihop och ha ett gott snack i omklädningsrummet och träffa kompisar i de andra lagen som man inte träffat på några år, förklarar spelaren som fortfarande innehar rekordet som Elitseriens yngsta spelare genom alla tider.

Totalt medverkade åtta lag från två nationer i cupen. Bland de mera namnkunniga spelarna med Rögleanknytning återfanns, förutom tidigare nämnde Fredrik Möller och Sebastian Ström, även Patrik Tano och Csaba Prokec (bägge Rögle Oldtimers) samt Magnus Hermansson (Lejonet Oldboys).
Rögles lag bestod av Anders Nilsson, Patrik Tano, Tim Brithén, Johan Andersson, Fredrik Möller, Ola Böös, Glenn Sjödin, Stefan Månsson, Csaba Prokec, Henrik Rosenström, Benny Sjödin, Håkan Jinnestrand, Tomas Andersson, Thobias Gullerstedt, Conny Johansson samt Mathias Johansson. Headcoach var "Bengan" Svensson

I gruppspelet besegrade Rögle HHC Oldstars med 4-3 och Rungsted Snakes med 11-1, medan man spelade 0-0 med Åstorp Oldboys. Man besegrade Måndagsklubben med 8-2 i semifinalen.

Andreas Ljunggren