Träningsrapport 26 januari
Publicerad: 2022-01-26
Träningsrapport
Rögle är redo för spel igen efter att corona satt säsongen på paus. Imorgon väntar Örebro på bortais, där två inlånade spelare finns med i laget.

Under tisdagen meddelade Rögle att backen Viktor Grahn lånas in från Kristianstad till matchen mot Örebro. Situationen på backsidan är just nu att fyra ordinarie spelare saknas, vilket lämnar luckor att fylla. 23-åringe Grahn får nu i uppgift att fylla en av dem och genomförde sin andra träning med Rögle under onsdagen.

– Det är väldigt kul att vara här. Det är klart ett steg upp från Kristianstad, men jag är glad över att få chansen. Jag tycker att det har gått helt okej på träningarna, även om det är annorlunda från vad jag är van vid. Men jag kommer in i det mer och mer, säger han.

Någon SHL-debut är det inte tal om, under juniortiden i Luleå fick Viktor Grahn frekvent chansen i A-laget. Totalt blev det 39 grundseriematcher och sju slutspelsmatcher säsongerna 16-17 och 17-18. Därefter har han hållt till i Hockeyallsvenskan och Hockeyettan med Karlskrona och kom till Kristianstad inför den här säsongen.

Även Oskar Asplund, hemmahörande i Almtuna, lånas in till mötet med Örebro och gjorde sin första träning med laget under onsdagen. Den 18-årige backen gör då, om det blir speltid, sina första minuter i SHL.

– Det ska bli riktigt skoj, jag ska bara försöka hålla det enkelt och komma in i det. Det har känts bra under säsongen och jag ser fram emot att testa mig själv på SHL-nivå, säger Oskar Asplund.

På backsidan saknades som tidigare nämnt fyra spelare, det rör sig då om Tony Sund (avstängd), Eric Gelinas (skadad), Erlend Lesund (skadad) och Ryan McKiernan (krasslig). Eric Gelinas tränade med laget på onsdagens träning och har status dag-för-dag.

På forwardsidan finns det en rad positiva nyheter att meddela. Anton Bengtsson fortsätter att göra framsteg efter sin hjärnskakning. Han har tränat på is en tid och närmar sig comeback. Däremot är det ännu inte helt klart när det blir. Även Ludvig Larsson fanns med på is under onsdagen och gör framsteg i sin rehabilitering. Däremot är han inte aktuell för spel imorgon, men status är ändrad till dag-för-dag.

Joel Nordström