Larsson: "Två tuffa matcher men vi är redo"
Publicerad: 2022-09-21
I helgen hjälpte Ludvig Larsson Rögle att bärga säsongens första SHL-seger med både mål och assist. Nu väntar två tuffa bortamatcher i norr med start mot Luleå. – Det är klart kul att börja producera direkt och få med självförtroende från början, säger forwarden Ludvig Larsson.

Med dryga kvarten kvar av premiären mot Brynäs låg Rögle under med 2-1 efter att bortlaget hade vänt ett 1-0-underläge. Då klev Ludvig Larsson in och var startmotorn för tre mål inom loppet av tre minuter och 37 sekunder.

– Jag tycker det var en bra förstamatch med mycket som vi kan bygga vidare på. Vi ville såklart ta oss där ifrån med tre poäng men det fanns mycket som var bra, säger Ludvig Larsson.

Forwarden inledde med att prickskjuta in 2-2 och var sedan med i uppbyggnaden till 3-2 då Samuel Jonnson följde med upp och tryckte in ledningsmålet.

– Det är klart kul att börja producera direkt och få med självförtroende från början. Så det var skönt. Jag tyckte vi hade bra kemi i hela kedjan.

Att premiären är avklarade innebär att hockeysäsongen nu är igång på allvar.

Går man officellt in i en SHL-bubbla nu?

– Ja, absolut. Det är klart att CHL också är tävlingmatcher men det känns lite mer på riktigt när SHL börjar och det är fullt på läktaren. Det blir en lite annan stämning och man känner verkligen att serien är igång.

Nu väntar en norrlandstripp med två matcher på tre dagar. Först ut är Luleå under torsdagskvällen.

– Det är ett bra och starkt lag. Vi vet att de är väldigt duktiga defensivt, bra målvakter och bra försvarsspelet. Det gäller att komma in i de tuffa situationerna framför mål och inte bli bekväm på utsidan. Det kommer bli två tuffa matcher men vi är redo.

Vad tycker du om att vara på vägarna under en lite längre tid?

– Jag tycker det är kul. Jag tror de flesta tycker det är roligt med lite längre roadtrips. Komma iväg från Ängelholm en liten stund och upptäcka nya städer.

Vad brukar du fördriva tiden med när det inte är hockey?

– Det blir mycket kortspel, lite serier, att man hänger och snackar lite. Sen går man kanske ut på stan lite, tar en fika men inte så mycket annat.

Förra säsongen vann lagen vars två matcher och samtliga segrar kom när laget hade hemmaplan. Matchen börjar 19.00 och sänds på Cmore.

Anton Toft