Trevor Mingoia kvar i Rögle säsongen ut
Publicerad: 2019-01-05
Nyhet
Efter fyra matcher i Rögledressen är det klart – inlånade anfallaren Trevor Mingoia stannar i Rögle säsongen ut. Rögle har kommit överens med Västervik om att ta över kontraktet och behålla den spelskicklige amerikanen.

Rögle spelar i kväll årets första SHL-match borta mot Brynäs. Det är amerikanske anfallaren Trevor Mingoias femte match i Rögle – och enligt låneavtalet med Västervik skulle det vara den sista. Men Trevor har gjort så bra ifrån sig att Rögle vill behålla honom och på lördagen blev det klart att Trevor blir kvar i SHL och Rögle.
– Det känns underbart, jag är mycket excalterad över att vara en del av det här laget resten av säsongen. Jag tycker vi har en bra grupp här och jag är förväntansfull inför hur vi kommer att utvecklas vidare. Jag är mycket tacksam gentemot Västervik som gett mig chansen att komma till Sverige först och dessutom ger mig möjligheten att gå vidare till SHL. Jag kunde inte fått ett bättre ställe att komma till för att starta min karriär i Europa, jag älskar klubben och alla människor där och kan inte tacka dem nog, säger Trevor.

Det var veckan före jul, i samband med att de båda anfallarna Lucas Elvenes och Nils Höglander åkte iväg med det svenska JVM-laget till Kanada, som Rögle lånade in Västerviks poängkung Trevor Mingoia för fem matcher.
Trevor har spelat fyra och svarat för fyra poäng och varit inviolverad i mycket ute på isen:
– Det har varit en tuff omställning, främst det högre tempot. Det går mycket snabbare där ute på isen i SHL. Jag har bytt ligor förut och anpassat mig så jag tvekade inte på att jag skulle klara av det. Jag har haft tur att få spela med två killar som hjälpt mig i omställningen och låtit mig spela mitt spel vilket gjort omställningen smidigare.
Trevor debuterade för Rögle hemma mot Brynäs strax före jul – och gjorde då mål men det underkändes. – I kväll ska vi spräcka nollan mot Brynäs. Och göra mål som räknas, lovar han.

Rögles sportchef Chris Abbott är glad över att Trevor Mingoia blir kvar i grönvit dress resten av säsongen.
– Trevor har kommit in bra i gruppen och har snabbt anpassat sig från spel i allsvenskan till SHL-nivå. Han har visat vilken smart och skicklig spelare han är, förutom att producera poäng så är han väldigt involverad i spelet i varje byte. Jag är glad att vi får fortsätta jobba med Trevor resten av säsongen och tror han kommer att bli en nyttig spelare för vårt lag. Jag vill även tacka Västervik för deras professionella sätt att hantera det här, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Fakta/Trevor Mingoia
Född: 18 januari 1992 i Fairport, New York, USA.
Längd/vikt: 180 cm/86 kg.
Position: Anfallare.
Skjuter: Höger.
Statistik i Rögle: 4 matcher, 2 mål+2 ass=4 poäng, 0 utv min, 0 i +/-, 12 skott på mål, 16:52 minuter speltid/match.
Aktuell: Klar för Rögle resten av säsongen, tidigare inlånad från Västervik.