Chris Abbott ny sportchef i Rögle BK
Publicerad: 2017-11-09
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med en ny sportchef. Snart tio år efter genombrottet i svensk hockey i Rögledressen, där han blev en stor publikfavorit, återvänder Chris Abbott till Lindab Arena. Han tar över efter Anders ”Masken” Carlsson som sportchef i Rögle.

– När Chris namn dök upp så var det ingen tvekan. Han passar perfekt in på den kravprofil vi satt upp för vår nye sportchef och står precis för de saker vi vill se i Rögle BK: karaktär, passion och krav på sig själv och sin omgivning. Chris Abbott är starten på något nytt i Rögle BK, säger Rögles vd Marcus Thuresson.

34-årige Chris Abbott är ett välkänt och populärt namn i Röglekretsar efter sin säsong i grön-vit dress 2008-09.
Han och tvillingbrodern Cam fick sitt stora genombrott i svensk hockey i Rögle och har sen haft en lång och framgångsrik SHL-karriär.
Chris Abbott spelade sex säsonger i Luleå och två i HV71 och var lagkapten i HV71 som i våras blev svenska mästare. Chris fick följa finalmatcherna från läktaren efter att ha skadat sig illa i nacken under en träning. En skada som är så allvarlig att den hindrar honom från att fortsätta den aktiva karriären.

Chris Abbott återvänder nu till Rögle för att starta ett nytt kapitel i sitt hockeyliv:
– Jag ser det som ett privilegium att få fortsätta min hockeykarriär i samma organisation som för nästan tio år sedan gav mig och Cam chansen, säger Chris och fortsätter.
– Jag vill tacka vd Marcus Thuresson och ledningen för förtroendet och min företrädare, ”Masken”, för hans jobb som gjort att klubben är tillbaka i SHL.

Chris Abbotts signum som spelare var att jobba hårt varje dag, sätta krav på sig själv och sin omgivning och att ingenting är omöjligt. Något han tänker ta med sig in i sin nya roll som ansvarig för sporten i Rögle.
– Jag förstår att det kommer att finnas tveksamheter och frågetecken kring min erfarenhet som sportchef. Men jag kan lova att jag kommer att ta mig an den nya utmaningen med samma passion och intensitet som jag hade som spelare, säger Chris och fortsätter.
– Jag kommer att kräva samma höga engagemang och arbetsmoral av spelare och tränare.

Att Chris Abbott avslutade sin aktiva hockeykarriär så sent som i våras och ännu inte har någon erfarenhet som sportchef har inte varit ett minus i rekryteringsprocessen:
– Alla är oerfarna i början men med den passion och intresse samt den erfarenhet som Chris har som spelare tills alldeles nyligen så ser vi det bara som positivt. Vi kommer att ge den support som Chris behöver, säger vd Marcus Thuresson.

Kontraktet med Chris Abbott som sportchef i Rögle BK börjar gälla 1 maj 2018 eller så fort han kan/vill och gäller över säsongen 2020/21.

Fakta/Chris Abbott
Född: 24 oktober 1983 i Sarnia, Ontario, Kanada.
Familj: Fru Kendall Andersen.
Bor: Hyr hus i Jönköping men flyttar snart till Ängelholm.
Spelarkarriär: Tvåfaldig collegemästare med Cornell University. Efter en proffssäsong i Nordamerika flyttade han och tvillingbrodern Cam över till norska ligan där de gjorde succé i Frisk-Asker. Dåvarande sportchef Roger Hansson värvade bröderna till Rögle som var nykomling i Elitserien 2008/09 där de gjorde stor succé. Det blev sen sex säsonger i Luleå innan Chris flyttade till HV71 i två säsonger där han blev svensk mästare i våras. Chris var lagkapten i HV och har även varit lagkapten i Luleå.
Chris skadades illa i nacken vid en träning under slutspelet och tvingades sluta sin aktiva karriär.
Aktuell: Blir ny sportchef i Rögle BK.